A díjjal általános és középiskolai kémiatanárok kiemelkedő munkáját jutalmazzák.
Ünnepélyes külsőségek között 15. alkalommal adták át az egyenként 400 ezer forinttal járó a „Magyar Kémia Oktatásért díjat". A Magyar Tudományos Akadémián rendezett eseményen a rangos elismerésben ezúttal is azok részesültek, akik példamutató szakmai munkásságukkal, elhivatottságukkal hozzájárulnak a jövő nemzedékének magas szintű szakképzéséhez, felkarolják, tudásukkal támogatják a tehetséges diákokat, továbbá kiemelt figyelmet fordítanak a kémia, mint tudományág elismeréséért és sikereiért.
Az innovációs eredmények legfőbb motorja a jól képzett szakemberek teljesítménye, ami – miként hallható volt – eredendően az oktatás színvonalán múlik. A most elismert pedagógusok pedig mindent megtesznek azért, hogy tanítványaik kutatók, orvosok, a kémia szerelmesei legyenek.
A Richter Gedeon Nyrt. prioritásként kezeli a magyar oktatás helyzetét, így a továbbiakban is kötelességének érzi, hogy a lehetőségekhez mérten folytassa támogató tevékenységét ezen a területen is. A cég társadalmi felelősségvállalása jegyében kötelességének érzi, hogy lehetőségeihez mérten támogassa a közösségi célokat: tevékenységéhez kapcsolódóan az oktatást és az egészségügyet támogatja.
A hazai gyógyszergyártó stratégiájában meghatározó a kutatás-fejlesztési tevékenység, amelyhez elengedhetetlen a jövő szakembereinek képzése, az utánpótlás-nevelés támogatása. A Társaság pályázatokon és alapítványokon keresztül évente több millió forinttal segíti a fiatal vegyészmérnökök és gyógyszerészhallgatók továbbképzését, valamint az oktatásban kimagasló szerepet betöltő tanárokat. A vegyész szakemberek képzésének támogatása mellett jelen van a műszaki, az orvosi, valamint a közgazdaságtudományi egyetemek támogatói között is.
1999-ben a Richter Gedeon gyógyszercég kezdeményezésével azért jöttre a Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémia Oktatásért, hogy a cég a magyarországi kémiaoktatásban és az azzal kapcsolatos ismeretterjesztésben közvetlenül vállaljon támogató szerepet. Az alapítvány feladatai közé tartozik többek között a kémia oktatásában kiemelkedő eredményeket elérő tanárok elismerése és díjazása. Az alapítvány „A Magyar Kémia Oktatásért-szerepet vállaljon. A díjjal általános és középiskolai kémiatanárok kiemelkedő munkáját jutalmazzák.
Ezúttal is tanítványok köszönték meg tanáraiknak azt a sok fáradozást, amit akár a magánéletük feláldozásával is a képzésükre, oktatásukra szánnak. A díjazottak könnyeiket nyeldesve fogadták a fiatalok köszönőbeszédét. Mi tagadás, megható volt a mester és a tanítvány Akadémiabeli találkozása.
A 3 tagból álló kuratórium tagjai a nyerteseket pályázat útján választja ki. Egyre több diák, kolléga, szülő kívánja az elismertek között látni szeretett, tisztelt kémia tanárát. A kuratóriumnak sokak közül kell ma már a legjobbakat kiválasztani.
A 2013. évi díjazottak:
Baranyiné C. Veres Anna, a budapesti Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakközépiskola tanára a Budapesti Műszaki Egyetemen 1982-ben vegyészmérnöki, 1987-ben mérnöktanári diplomát szerzett. 1984 óta tanít a Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakközépiskolában. Közel egy évtizede műszaki igazgatóhelyettesi feladatokat lát el, ezen belül az iskola vegyipari és környezetvédelmi képzésének szakmai irányítását is végzi. Rendszeresen vállal az iskola keretein túlmutató szakmai és pedagógiai feladatokat is. Több éve részt vesz a vegyipari szakmák országos programjainak kidolgozásában. Számos szakmai írásbeli- és versenyfeladat-sor kidolgozása és lektorálása is a nevéhez fűződik. 2005 óta minden évben javításvezető az írásbeli, és bizottsági elnök az emelt szintű szóbeli érettségi vizsgákon. Rendszeresen szakmai vizsgaelnök a vegyipari, illetve a környezetvédelmi szakmacsoportban a technikusi vizsgákon. 2007-től minden tanévben szervezi és rendezi az Irinyi János Kémiaverseny budapesti fordulójának laboratóriumi részét. Tanítványai szép sikereket érnek el a hazai és nemzetközi tanulmányi versenyeken: 1., 2. és 4. helyezést szereztek az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyen, 3. helyezést a nemzetközi Grand Prix Chimique versenyen. Rendszeresen vesz részt szakmai konferenciákon és továbbképzéseken. Tapasztalatait és ötleteit szakmódszertani cikkekben publikálja, tankönyvszerzőként is ismert.
Fenyvesi Mária a fővárosi Kastélydombi Általános Iskola tanára, A Pécsi Tanárképző Főiskola matematika–kémia szakán szerzett diplomát. Több mint 20 éve tanít Pestszentimre legfiatalabb és legnagyobb általános iskolájában, a Kastélydombi Általános Iskolában. Pestszentimre Budapest egyik peremkerülete, a hátrányos helyzetű tanulók aránya itt magas. A tehetséges tanulók magasabb szintű természettudományos oktatásának biztosítása érdekében csoportbontásban tanítják a matematikát, a magyart és a kémiát. A versenyre készülés a sok korrepetálásra szoruló tanuló miatt – különösen kémiából – leginkább a hétvégekre marad, Fenyvesi Mária rendszeresen a lakásán készíti fel a tehetséges tanulókat. Tanítványai a Hevesy György és a Curie Kémiaversenyek országos fordulójáig is eljutnak, az utóbbiban kétszer országos negyedik, egyszer országos második, sőt országos első helyezést értek el. A tanárnő kiemelkedő munkáját Hevesy György emlékplakettel és a Curie Alapítvány „Tehetséges gyermekekért“ oklevelével ismerték el.
Dr. Nagy Mária a pécsi Leőwey Klára Gimnázium pedagógusa a szegedi József Attila Tudományegyetem Természettudományi Karának kémia-biológia szakán szerezte oklevelét 1983-ban. 1986-ban az egyetem tanácsa summa cum laude minősítéssel elfogadta „A rögzített hexokináz előállítása, jellemzése és alkalmazása" című biokémiai doktori értekézését. 1989 óta dolgozik a pécsi Leőwey Klára Gimnáziumban. Az iskola meghatározó tanáregyénisége. Az eltelt 24 év alatt lelkes, fáradhatatlan oktató–nevelő munkájának köszönhetően jelenleg a természettudományok, így a kémia, rangos helyet foglalnak el a tantárgyak között. A tanárnő hosszú évek óta vezeti a természettudományos munkaközösséget, több kémia-, biológia- és földrajzszakos kollégájának szakmai munkáját irányítja. Szabadidejének jelentős részét is a tanítványaival tölti. Ismeretterjesztő előadásokat, házi versenyeket szervez, a szakkörökön együtt kísérletezik diákjaival. Munkája eredményességét mutatja, hogy évente sokan választják diákjai közül a kémiát érettségi tantárgyként. Pályafutása során számos tanítványai ért el kiváló tanulmányi, később tudományos sikereket. Diákjai sikerrel szerepelnek az országos kémiaversenyeken. Az OKTV országos döntőjén többször végeztek az első tíz között, idén a kémiaverseny 2. helyén, de ott vannak az Irinyi János és a Curie kémiaverseny és a VegyÉsztorna élmezőnyében is.
Pogányné Balázs Zsuzsanna a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium tanára 1992-ben szerzett biológia-kémia szakos tanári diplomát az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. Tanári pályáját a szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnáziumban kezdte, 1995-től a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium tanára. A kezdetektől fogva nagy lelkesedéssel, alapossággal oktatja tantárgyait. Csaknem két évtizede tartó lelkes, céltudatos tehetséggondozó munkájának eredményét tanítványainak szép sikerei mutatják. Az elmúlt 14 évben folyamatosan szerepelnek és érnek el jó eredményeket tanítványai az Irinyi János Országos Középiskolai Kémiaverseny döntőjében, rendszeres végeznek az első 20 helyezett között. A legjobb eredmény egy 3. és egy 4. hely volt. Tanítványai a kezdetek óta jó eredményeket érnek el VegyÉsztorna feladatmegoldó versenyen is, a legkiválóbbak 1., 2., 5., 10. helyezést értek el. Két tanítványa 2005-ben és 2006-ban a Nemzetközi Kémiai Diákolimpia csapat tagja volt, ahonnan mindketten bronzéremmel tértek haza. Lelkes, odaadó munkájának eredményeként tanítványai sikeresen szerepelnek az érettségi vizsgán és választják hivatásul azokat a pályákat, ahol a kémia alapos ismerete szükséges. Sokan lettek közülük vegyészmérnökök, orvosok, gyógyszerészek, állatorvosok.