• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Az államosítás minden formában elfogadhatatlan

Gyógyszerpiac Forrás: Weborvos Szerző:

A magángyógyszerészek bírálják a gyógyszerészi kamarát az érdekegyeztetés kisajátítása miatt.

Minden formában – akár ideiglenesen, akár tartósan – elfogadhatatlannak tartják az állami tulajdonlás lehetőségét a gyógyszertárakat működtető gazdasági társaságokban – tájékoztatta lapunkat dr. Mikola Bálint elnök a Magángyógyszerészek Országos Szövetsége (MOSZ) választmányi ülésén született, patikaalappal kapcsolatos állásfoglalásáról. A napokban tartott rendkívüli ülésen, amelyen a MOSZ megyei elnökei vettek részt, megállapították, hogy a parlament által június 26-án elfogadott törvényi rendelkezések (T/11107.) a közforgalmú gyógyszertárat működtető gazdasági társaságok tulajdoni hányadának átruházásán túlmenően alapvetően érintik a személyi jog, az átalakulás, a generációváltás és a gyógyszerészi hivatás kérdését is.

Az elővásárlás jogi sorrendje és időterminusok tekintetében a látszólag precízen kidolgozott törvény számos kérdést hagy nyitva a vagyonértékelés, elbírálások és a tulajdonszerzés jogérvényes ügyletei tekintetében, amelyek megkérdőjelezik az eredeti kormányzati szándék, a gyógyszerészi többségi tulajdon preferenciája érvényesítésének garanciáit, tette hozzá a MOSZ elnöke.

A szövetség konzekvensen képviseli a 2008-ban megfogalmazott álláspontját, miszerint a szükséges a gyógyszerészi többségi tulajdon a közforgalmú gyógyszertárakat működtető társaságokban, és üdvözli az állam ez irányú kezdeményezését, amely a liberalizáció után a tulajdonosi szerkezet visszaállítását hitelkonstrukció bevezetésével kívánja segíteni. Tény ugyanis, hogy a gyógyszerészek jelenleg rendkívül alacsony befektetési tőkeerővel rendelkeznek, ám az is tény, hogy a gyógyszertárak működtetése egyre kevésbé rentábilis – így épp ezen okok akadályozzák a többségi tulajdonosi szerepvállalásukat.

A kormányzat véleményük szerint nem ismeri a reális helyzetet, mivel a gyógyszerészi kamara „valamennyi gyógyszerész képviseletében" kisajátította az érdekérvényesítés kormányzati pozícióit. A köztestület a MOSZ választmányának kritikája szerint „különféle matematikai trükkökkel és változó számokkal bizonygatja a kormányzat számára, hogy a stabilizáció már 2011-ben elkezdődött, és folyamatosan pozitívan alakul". Mindez szerepet játszik a patikaalappal összefüggésben megvalósult törvénykezésben, ami a MOSZ szerint az elfogadhatatlan patikai állami tulajdonláshoz vezetett.

Hiányolják a gyógyszerészi kamara részvételét a MOSZ által kezdeményezett, a gyógyszerpiac valamennyi szereplőjét felkaroló Nemzeti Egyeztető Fórumról, ahol az együttműködésben rejlő kiadáscsökkentő megoldások feltárása mellett a tevékenységek harmonizációjából fakadó lehetőségek kiaknázásával, a gyógyszertári profil bővítésével, a működési költségek lefaragásával próbálnak forrásokat teremteni.

A MOSZ úgy véli, hogyha a kormányzat – javaslataikra építve – olyan gazdasági megoldásokat preferál, amelyek a gyógyszertár-működtetést rentábilissá, jövedelmezővé teszik, és annak tartós, kiszámítható fennmaradását biztosítják, nem lesz szükség sem átmenetileg, sem tartósan az állam tulajdonosi és működtetői szerepvállalására.

Legolvasottabb cikkeink