A gyógyszerpromócióban a rendszeres kontrollt tartja fontosnak az OGYI vezetője.
A GYEMSZI-be integrálódott OGYI 2011-től teljes hatósági jogkört kapott a gyógyszerreklám és -ismeretés felügyeletére. A hatóság idén 16 eljárást indított, 9 esetben állapított meg jogsértést (7 eljárást megszüntetett), és 52 millió forint bírságot szabott ki (thaiföldi eset).
2011-ben közel 100 eljárásra számíthatnak a gyógyszerpiac szereplői – derült ki többek között a Medical Tribune gyógyszerpromócióval foglalkozó tegnapi konferenciáján. Csak összehasonlításul: 2008-ban 126, 2009-ben 32; 2010-ben 83 szakhatósági eljárás indult (2007-től az Egészségbiztosítási Felügyelet, majd annak megszüntetése után az Országos Tisztiorvosi Hivatal volt a felelős ezért a területért).
Öt nagy konferencián tartottak eddig helyszíni ellenőrzést az OGYI munkatársai, és további ellenőrzések várhatóak. Reklámfelügyelettel tíz munkatársuk foglalkozik, ők járják a rendezvényeket, közülük ketten csak a kirakott brosúrákat ellenőrzik. A team munkáját jogászok segítik.
A promóció visszaszorítására tervezett intézkedéseket a kormány elfogadta, jelentette be kedden Szócska Miklós államtitkár, aki elmondta, hogy szigorú büntetés vár azokra a kereskedőkre, gyártókra, akik a promóció területén szabálytalanságot vétenek, ugyanis hússzorosára emelkedik a kiszabható büntetés felső határa (a korábbi maximum 25 millió forint helyett akár ötszázmillió forintot is elérheti). Nem lehet egzotikus helyekre szervezni konferenciákat, sőt: a rendezvényeket mindig előre be kell jelenteni a GYEMSZI-hez tartozó OGYI-nak, amely ellenőrzi is a rendezvényt. Elérhetővé teszik az orvoslátogatókat tartalmazó listát, és azokét is, akiket eltiltottak ettől a tevékenységtől. Jelenleg 2642 regisztrált gyógyszerismertető dolgozik.
Mint tegnap kiderült, a nagy konferenciákat, és különösen a külföldön rendezett események előzetes bejelentését tartja fontosnak az OGYI megbízott főigazgatója, dr. Kőszeginé dr. Szalai Hilda, aki úgy vélte, hogy a most meghatározandó mértékű szankciók további súlyosbítása helyett leginkább az előzetes bejelentések és a rendszeres ellenőrzések hozhatnak eredményt a káros promóció visszaszorításában.