• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Kedvezményeket adnának a patikákban, ha lehetne

Gyógyszerpiac Forrás: MTI

A patikák marketingtevékenységének könnyítését javasolja a Hálózati Gyógyszertárak Szövetsége (HGYSZ).

A gyógyszertárak marketingtevékenységének rugalmasabb és megengedőbb szabályozását javasolja a HGYSZ. A javaslatokat megküldték az Emberi Erőforrások Minisztériuma egészségügyért felelős államtitkárságának és az Országos Gyógyszerészeti és Élelmiszer-egészségügyi Intézetnek (OGYÉI).

A szövetség az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében azt írta: a jelenlegi szabályok hátrányosan érintik mind a vásárlókat, mind a gyógyszertárakat, mert a fogyasztók nem juthatnak hozzá olyan kedvezményekhez, amelyek más üzletekben elérhetők. Emiatt a gyógyszertárak forgalma csökken, ami rontja működési feltételeiket.

A HGYSZ ezért olyan szabályozást javasol, amely összeegyeztethető a gyógyszertárban végzett egészségügyi tevékenységgel, nem sérti a betegek érdekeit, megfelel a hivatásrendi etika szabályainak, de felszámolja az egyenlőtlenséget az azonos piaci szegmensben működő, egymással versengő felek közötti - írták.

A HGYSZ kiemelte: egyetért azzal, hogy a gyógyszer-kiskereskedelemben szigorú előírások szükségesek a marketingtevékenység szabályozására, hiszen ennek célcsoportja "rendkívül érzékeny és kiszolgáltatott" emberekből áll. A szövetség véleménye szerint ugyanakkor a gyógyszertárak gazdaságos és stabil működéséhez elengedhetetlenül fontos, hogy - ha a szakmai munkát és a betegek érdekeit nem sérti - minden eszközzel növelhessék ismertségüket és forgalmukat.

A fentiek alapján HGYSZ azt javasolja, hogy az egészségügyi tárca vizsgálja felül a gyógyszertári marketing szabályozására vonatkozó rendelkezéseket, valamint kezdeményezi, hogy induljon szakmai egyeztetés a kormányzat és a szakmai szervezetek között.

A HGYSZ javasolja, hogy a gyógyszertár népszerűsítésére vásárlástól függetlenül ajándékozhatók legyenek kis értékű, gyógyszertárban forgalmazható és nem forgalmazható termékek is, mert így fogyasztásra ösztönzés nélkül lehetne népszerűsíteni a patikákat.

A társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök és tápszerek esetében a szövetség azt ajánlja, hogy - a jelenlegi szigorú szabályozás fenntartása mellett - ennél a termékcsoportnál engedélyezzék az egészségügyi felvilágosító, tájékoztató, egészséges életmóddal, prevencióval, betegségek kezelésével kapcsolatos, gyógyszerészi gondozást támogató kiadványok ajándékozását.

A társadalombiztosítási támogatással nem rendelhető gyógyászati segédeszközök, tápszerek és egyéb termékek esetében - a HGYSZ javaslata szerint - a gyógyszertárak ugyanolyan marketingeszközöket alkalmazhatnának, mint bármely más üzlet.

A közleményben felhívják a figyelmet arra, hogy a gyógyszertárak által forgalmazható termékek köre jelentősen bővült olyan egészségmegőrző készítményekkel, amelyekkel kapcsolatban a szokásos marketingtevékenység etikai problémák nélkül alkalmazható lenne. Így például kozmetikai termékekhez lehetne mintákat adni, gyógyvizek és gluténmentes élelmiszerek esetén kóstolót tartani, egyéb termékek esetén pedig törzsvásárlói kedvezményeket nyújtani - közölték.

A HGYSZ szorgalmazza azt is, hogy a gyógyszertárakat csak az általuk szervezett és végzett jogsértő marketingtevékenység miatt lehessen büntetni, vagyis a patikát működtető gazdasági társaságokat ne bírságolják olyan kedvezményadás vagy ajándékozás miatt, amelyet tőlük független gazdasági társaság a gyógyszertár beleegyezése és tudta nélkül nyújt.