A Richter árbevétele a legtöbb régióban növekedett az év első kilenc hónapjában.
A magas hozzáadott értékű termékektől vár jelentős bevételt a Richter Gedeon Nyrt. a jövőben, növekedése jelentős részét az első 9 hónapban is ezekkel a készítményekkel érte el a gyógyszercég - mondta Orbán Gábor vezérigazgató csütörtökön a vállalat sajtótájékoztatóján, Budapesten.
A csütörtökön közzétett gyorsjelentés alapján a Richter az év első kilenc hónapjában 334,15 milliárd forint (1,083 milliárd euró) árbevételt ért el, 17,7 százalékkal (euróban 19,1 százalékkal) többet, mint tavaly ugyanebben az időszakban. Az anyavállalat tulajdonosaira jutó adózott eredmény 4,9 százalékkal, 44,6 milliárd forintra nőtt. Az egy részvényre jutó kilenc havi eredmény 240 forint, szemben az előző év azonos időszaki 229 forinttal.
A cég vezetője szerint a növekedés megfelel a várakozásoknak.
Kiemelte, hogy a kelet-európai régió országai közül csak Romániából várnak jelentősebb árbevételt idén - bár Kelet-Európa részesedése nem abszolút értékben, hanem arányaiban csökken -, a menedzsment számításai szerint a forgalom elsősorban Nyugat-Európa országaiban, az Egyesült Államokban és Oroszországban lehet jelentős, az első kilenc havi növekedés túlnyomó részét is ezek a piacok hozták.
A vezérigazgató szerint az árbevétel az EU nyugati országaiban 10-15 százalékkal emelkedhet idén, Kínában és a viszonylag kis piacot jelentő Ukrajnában 10 százalék körüli, Latin-Amerika országaiban pedig 5 százalék körüli lehet a növekedés. Más államokban - így többek között Lengyelországban - 0 és 5 százalék közötti bővülésre számítanak. Az idei árbevétel Oroszországban elérheti a 20 milliárd rubelt, az Egyesült Államokban a jogdíjbevételektől független bevétel a tavalyihoz hasonló lehet - mondta Orbán Gábor, aki a belföldi értékesítésben stagnáló árbevételre és legfeljebb kisebb kockázatokra számít.
A kiemelkedő oroszországi árbevételt a javuló termékösszetétellel, a magas hozzáadott értékű nőgyógyászati termékek forgalmazásával magyarázta, a növekedési kilátásokat pedig azzal indokolta, hogy a nyugat-európai piaccal ellentétben az orosz - ahol a Richter vezető szerepet tölt be a nőgyógyászatban - még nőni fog a fogamzásgátlók forgalmában.
Elmondta, hogy a gyógyszergyártásnál lényegesen kisebb profitot hozó, de a teljes árbevételben egyre nagyobb szerepet játszó nagykereskedelem növekedési üteme is fennmarad.
Orbán Gábor hangsúlyozta, hogy a számos tényező bizonytalansága miatt 2018-ra nem kívánnak nyilvános becslést közölni. A tulajdonosi szerkezet nem változott jelentősen, a jelenlegi irányítási modellt a Richter hosszú távon szeretné fönntartani, a cég irányításának kulcsfontosságú területeit - többek között a kereskedelmet, fejlesztést, a kormányzati és társadalmi kapcsolatokat - a korábbi elnök-vezérigazgató, Bogsch Erik továbbra is személyesen felügyeli.