• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

SMS-ben azonosítanák a hamis gyógyszereket

Gyógyszerpiac Forrás: HENT Hírlevél

Egészségügyi szakértők szerint az innovatív megoldás emberéletek ezreit mentheti meg évente Afrikában

Az afrikai állampolgárok hamarosan egy egyszerű módszerrel megtudhatják, eredeti gyógyszert vásároltak-e betegségük kezelésére vagy sem. A kontinens több országa ugyanis bevezetni készül egy új szolgáltatást, amelynek segítségével a fogyasztók rövid szöveges üzeneten keresztül ellenőrizhetik a beszedni kívánt pirulák valódiságát – idézi a Yahoo News cikkét a HENT hírlevele.

Az mPedigree névre keresztelt projekt egy ghánai vállalkozó fejlesztésén alapul, és a Hewlett Packard technológiai és infrastrukturális hozzájárulásával valósult meg. Lényege, hogy a programba bevont gyógyszerek csomagolására, egészen pontosan a bliszterekre egyedi számkódot nyomtatnak, amelyet ha a vásárlók egy SMS-ben elküldenek az információs telefonszámra, a válaszban megerősítést kaphatnak a termék eredetiségéről. Ha a termék eredeti, a válasz a vonatkozó információn kívül a gyártóról és a lejárati dátumról is közöl adatot. Ha a termék hamis, a válaszüzenet a termék ismételt ellenőrzésére kéri a fogyasztót.


A rendszer bevezetésére Nigériában a nyár folyamán került sor. A nyugat-afrikai országban jelenleg a malária elleni készítmények esetében használják a mobiltelefonos szolgáltatást, ezen készítmények körében ugyanis a hamisítási arány eléri a 30 százalékot. A helyi gyógyszerügyi hatóság, a NAFDAC azonban mihamarabb bővítené a szolgáltatási körbe bevont gyógyszerek típusát, és a lehető legtöbb készítményre kiterjesztené az alkalmazást. Nigéria mellett más afrikai országok, köztük Uganda és Tanzánia is a rendszer alkalmazhatóságát vizsgálja, Ghána, Kenya és Ruanda kormányai pedig már megkezdték a program - fogyasztók bevonásával történő - tesztelését is.


Egészségügyi szakértők szerint az innovatív megoldás emberéletek ezreit mentheti meg évente Afrikában, ahol az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint a forgalomba került gyógyszerek 30-60 százaléka is hamis lehet, és ahol a szakértők szerint évi 700 ezer maláriás és TBC-s beteg veszti életét a hamis gyógyszerrel történő kezelés miatt. A helyzetet súlyosbítja, hogy az aktív hatóanyagot az előírtnál kisebb dózisban tartalmazó hamis pirulák fogyasztásának a hatására a megbetegedéseket okozó vírusok és baktériumok mutálódnak, és ellenállóbbá válnak a gyógyszeres kezeléssel szemben.