A csodát ígérő termékeket kínáló honlapokat jellemzően a szürke zónában mozgó, fiktív cégek működtetik.
A koronavírus-járvány kiváltotta aggodalmakkal is visszaélve házalnak tisztességtelen vállalkozások hosszú élettel vagy jelentős egészségjavulással kecsegtető termékeikkel internetes hirdetésekben. A fogyasztóvédelem határozottan fellép a vásárlók tudatos megtévesztésével szemben. A próbavásárlásos hatósági ellenőrzések eredményeként egyre több vizsgált weboldal válik elérhetetlenné Magyarországról -tudatta közleményében a fogysztóvédelemért is felelős tárca.
A csodát ígérő termékeket kínáló honlapokat jellemzően a szürke zónában mozgó, fiktív cégek működtetik. Árucikkeiket csak utánvétellel és készpénzben lehet megvásárolni, kikerülve a banki tranzakciókat. A jogszabály alapján járó 14 napos elállási lehetőséget nem biztosítják, elérhetőséget egyértelmű kötelezettségük ellenére sem adnak meg az oldalon. A világjárvány idején az effajta cégek előszeretettel hirdetnek erős immunitást, gyors gyógyulást vagy hosszú életet ígérő étrend-kiegészítőket. Március óta ezért közel száz megtévesztő webáruházat ellenőrzött próbavásárlással az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) IT laboratóriuma.
A tapasztalatok szerint a hasonló honlapok jogsértő módszerek széles eszköztárával dolgoznak. Hajmeresztő hazugságokkal környékezik meg a megtévesztésnek könnyen bedőlő célközönségüket. Az egyik oldal az állítólag 1896-ban született Erzsók nénivel készített álinterjúval ösztönzött vásárlásra. A kitalált matróna nyilatkozata szerint egy értisztító táplálék-kiegészítőnek köszönheti, hogy ilyen tisztes kort élt meg. (Ha tényleg létezne, 124 évével garantált helye lenne a Guinness Rekordok Könyvében.)
Egy másik honlap szenzációként tálalta azt az álhírt, hogy Angela Merkel német kormányfőt egy magyar kórházban kezelték. A légből kapott tudósítás szerint az intézményben számára biztosított, magas vérnyomás elleni csodaszernek hála a kancellár „űrhajós lehetne”, az erei pedig „olyan tiszták, mint egy csecsemőé”.
Az oldalak úgy vannak felépítve, hogy a valódi interjúnak, komoly hírnek látszó szövegek a lap alján termékajánlóvá alakulnak. A közvetlen megrendelési lehetőség felkínálásával egyidejűleg a felületek a szűkös készletre vagy csak az adott napon érvényes akcióra, kedvezményre hivatkozva adják meg az utolsó lökést. Több esetben nem létező személyek kiötölt véleményét, a termék hathatósságát látszatra alátámasztó dicséreteit is feltüntetik a honlapon.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár kiemelte: „Az ITM IT laborjának ellenőrzései alapján összesen több mint félmillió forint bírságot szabtak ki a megtévesztő és agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytató webáruházakra. A határozott hatósági fellépés hatására a vizsgált oldalak jelentős részét maguk az üzemeltetők tették elérhetetlenné Magyarországról. A cégek azonban újra próbálkoznak, számos hasonló ajánlat tűnik fel nap mint nap, akár interjú vagy hír formájában. A fogyasztóvédelmi ellenőrzéseket ezért változatlan alapossággal végezzük a jövőben is, körültekintő és megfontolt vásárlásra kérve a fogyasztókat.”
Pénzköltés előtt minden esetben érdemes megnézni a jogsértő webáruházak adatbázisát, amelyben külön is kereshetők a csodát ígérő oldalak és termékek. Már közel félszáz ilyen honlappal szemben hozott hatósági döntés érhető itt el, ezzel is fokozva az online kereskedelem biztonságát - javasolják.