• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

60 milliós bírságot kaptak a tüdővitamin forgalmazói

Hírek Frissítve 2022.12.02 Forrás: MTI
60 milliós bírságot kaptak a tüdővitamin forgalmazói

A vállalkozás megtévesztően hirdette a termékeket a "tüdő vitaminjaként", mert ezt az állítást semmi sem alapozta meg.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több mint 60 milliós bírságot szabott ki az Air7 vitamincsalád forgalmazóira, amiért alátámasztatlan állításokkal, jogszerűtlen reklámmódszerrel és szakhatósági regisztráció nélkül hirdették a termékeket a hazai fogyasztóknak. A termékcsaládba tartozó "Air7 a tüdő vitaminja" márkanevű termékeket korábban a Nébih is vizsgálta és 2022. júliusában kivonatta azokat a forgalomból - közölte a GVH pénteken az MTI-vel.

Az Air7 étrend-kiegészítő termékcsalád értékesítését a koronavírus-járvány aktív szakaszában kezdték meg, a patikákban, bioboltokban és interneten is kapható készítmények forgalmazását aktív, közszereplők közreműködésével megvalósított reklámkampánnyal támogatták és kifejezetten a termékcsalád tüdőerősítő hatását emelték ki.

A versenyhivatal vizsgálata megállapította: az Air7 étrend-kiegészítő termékek hazai forgalmazói a vitamincsalád népszerűsítésekor több szempontból tisztességtelen, valamint az uniós ágazati szabályozással is ellentétes gyakorlattal tévesztették meg a fogyasztókat. A GVH feltárta, hogy a vállalkozás megtévesztően hirdette a termékeket "tüdő vitaminjaként" vagy "Air7 tüdővitaminként" - ugyanis ezeket, illetve a számos további egészségre ható állítást semmi sem alapozta meg. A készítmények a szakhatósági vizsgálat alapján sem tartalmaznak semmilyen összetevőt, amely a tüdő egészségét támogató hatással bírna. A fogyasztókat megtévesztő állítások egyúttal megsértették az Európai Unió élelmiszer-ágazati szabályait is.

A GVH közlése szerint nem csupán a hirdetések állításainak valóssága, de azok módszerei is jogsértőnek bizonyultak: a reklámok ugyanis egészségügyi szakemberek, illetve intézmények ajánlásaira hivatkoztak, amelyet a termékkör esetében szintén tilt az uniós szabályozás. Jogsértőnek minősült emellett az is, hogy a cégek egy rövidebb időszakban az előírt szakhatósági regisztráció hiányában reklámozták a termékeket, amikor azok még nem voltak jogszerűen forgalmazhatóak Magyarországon.

Kitértek arra, hogy az Air7 termékcsalád "a tüdő vitaminja" márkanévvel ellátott készítményeit a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) is vizsgálta és 2022. júliusában meg is tiltotta a félrevezető jelöléssel hirdetett étrend-kiegészítő termékek forgalmazását. A Nébih szakemberei azt állapították meg, hogy az "Air7 a tüdő vitaminja" márkanév alatt forgalmazott étrend-kiegészítők egyetlen összetevője esetében sem igazolt, hogy az a tüdő egészségét támogatná, különösen egy, a tüdőt érintő járvány idején felmerülő fokozott kockázat esetén.

Súlyosbító körülményként vették figyelembe, hogy a termékcsalád a koronavírus-járvány idején került piacra, amikor a fogyasztók különösen érzékenyek, sérülékenyek és kiszolgáltatottak voltak a tüdő - és általában az immunrendszer - védelmét ígérő üzenetekre. A GVH határozata azt is kiemeli, tekintettel, hogy a cégek figyelmen kívül hagyták az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet jelzéseit reklámgyakorlataik jogszerűtlenségéről.

A versenyhatóság döntésében összesen 60,5 millió forintos bírságot szabott ki a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokban részt vevő, illetve abban érdekelt négy vállalkozásra.

Az AIR7 brand tulajdonosa pert indít a GVH-val szemben

A GVH bírságot szabott ki az AIR7 vitamincsalád korábbi és jelenlegi forgalmazója ellen, az erről szóló sajtóközlemény több médiában megjelent. Az AIR7 termékcsalád jelenlegi forgalmazója az alábbi nyilatkozatot teszi a témában:

A Versenyhatóság által indított eljárásokban érintett Kalibra Innovatív Kft., valamint a Green Splid SRL soha nem forgalmazott hatóság által betiltott termékeket. A cégtulajdonosok minden tekintetben elhatárolódnak a közel 60 millió forintra megbüntetett SIREN7 cégcsoporttól, melynek termékei már nem találhatóak meg a piacon.

A Kalibra Innovatív Kft és Green Splid SRL 2022 tavaszán vásárolta meg az Air7 termékek forgalmazásának jogát, az eladó – azóta felszámolás alatt lévő – SIREN7 Kft-től, amely elhallgatta, hogy versenyfelügyeleti eljárás alatt áll. A Kalibra Innovatív Kft. és a Green Splid SRL cégek a SIREN7 cégcsoport szándékos megtévesztése miatt sodródtak bele az eljárásokba.

A Kalibra Innovatív Kft. és a Green Splid SRL – miután tudomására jutott a versenyfelügyeleti eljárás – folyamatosan együttműködött a hatóságokkal, és a versenyeljárás során vizsgált szigorú, EU-s jogszabályok által korlátozott reklámtevékenység folytatására megfelelési programot dolgozott ki. Ez a két cég minimális – 200 ezer és 500 ezer forint összegű – bírságot kapott a korábbi reklámtevékenységgel kapcsolatosan.

A Green Splid Kft-re kirótt bírsággal a cég nem ért egyet, mert ez a vállalkozás csak védjegytulajdonos, nem forgalmazó. A Kalibra Innovatív Kft. és a Green Splid SRL cégek tulajdonosai küzdenek az igazságukért és a GVH határozatát bíróság előtt megtámadják.

A Kalibra Innovatív Kft. és a Green Splid SRL cégek tulajdonosai küzdelmet folytatnak az ügyben is, hogy minden piaci szereplővel szemben egyenlő és arányos hatósági elbánást alkalmazzon a GVH.

A Kalibra Innovatív Kft. és a Green Splid SRL hangsúlyozzák, hogy az illetékes hatóságok az általuk jelenleg is forgalmazott AIR7 termékek összetételével kapcsolatban nem találtak problémát, az AIR7 termékek minősége kifogástalan, fogyasztókra gyakorolt pozitív hatása soha nem képezte az eljárások tárgyát - áll a közleményben.