A "telt házas" akvárium ne vegye el a kedvünket a halvásárlástól.
Vajon érdemes bolti akváriumból halat vásárolni? Mik az árulkodó jelei annak, hogy az áru már nem friss? A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal rendszeresen végez ellenőrzést, hogy mindig megfelelő minőségű élelmiszert vásároljunk. De azért nem árt vigyázni. Néhány tipp amit feltétlenül érdemes figyelembe venni!
„Tudni kell, hogy ilyentájt ezek a halak ugyanilyen sűrűségben vannak a telelő tavakban, valamint a téli vermelő helyeken is. Ez nekik tulajdonképpen természetes állapot, úgyhogy emiatt nem kell ódzkodni attól, hogy akváriumból vegyünk halat" - mondta el dr. Urbányi Béla, a Szent István Egyetem tanszékvezetője. Hozzátette: természetesen fontos, hogy biztosítsák a megfelelő vízátfolyást és a szükséges oxigént ezekben a tartályokban. Ha ez megvalósul, szinte bármeddig maradhatnak az akváriumban az állatok. Karácsony közeledtével ez persze nem jelent nagy gondot, hiszen a megnövekedett kereslet miatt gyorsan cserélődnek a halak.
„Ha élő halat vásárolunk, fontos, hogy nagyobb sérülések ne legyenek rajta, amikor kiemelik az akváriumból. Kisebb sérülések, pikkelyhiányok általában nem utalnak nagy problémára, ezek legtöbbször a kihalászáskor keletkeznek, és ez télvíz idején elég gyakori jelenség. Ha azonban sok pikkely hiányzik a halról, vagy jelentősebbek a sérülések, jobb meggondolni a dolgot" – javasolta a szakértő.
Ha a pultról választunk már nem élő, egész halat, érdemes megnézni, hogy a kopoltyún belüli terület milyen színű. „A kihalászást követően egész vörös, majd az idő előre haladtával egyre halványul - ha már fehéres, szürkés, jobb, ha nem vesszük meg. Ha halszeletről beszélünk, nézzük meg, hogy szép fényes-e a felszíne, és ha már inkább opálos, hagyjuk ott! A másik trükk, ha egy ponton benyomjuk a hal húsát. Amennyiben gyorsan visszanyeri az alakját, friss áruval van dolgunk, ha viszont ott marad az ujjlenyomatunk, akkor már ott lehet a jószág egy ideje a pulton" – árulta el Dr. Urbányi Béla.
Akárhogy is döntünk, akváriumból vagy pultról választunk, mindenképpen járjunk el körültekintően. Ha pedig mégis problémánk adódik, hívhatjuk a NÉBIH zöld számát (06-80-263-244), ahol bejelenthetjük, ha bármi gyanúsat tapasztalunk.