• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

A műhibaperek megelőzését is szolgálja a minőségügy

Hírek Forrás: Weborvos

Indul az új kórházi akkreditációs rendszer kiépítésére uniós hozzájárulással.

Minden panaszügy és minden műhibaper tanulsága esély arra, hogy a betegellátást biztonságosabbá tegyük. A fekvő- és járóbeteg-ellátásban a szisztematikus és átfogó szemléletű panaszfeldolgozás, az orvos-beteg kommunikáció fejlesztése, valamint az újonnan kialakítandó kórházi, járóbeteg és gyógyszertári akkreditációs rendszer is segíti az ellátókat, hogy az egészségügyi ellátás során esetlegesen előforduló hibák megelőzését beépítsék a napi gyakorlatba - áll a GYEMSZI által a lapunkhoz eljuttatott közleményben.

A Medicina Könyvkiadó nemrégiben jelentette meg Orvos-beteg jogviszonyok az egészségügyben sorozatának újabb, Hídvéginé dr. Adorján Lívia és Sáriné dr. Simkó Ágnes II. „Műhibák és kártérítési perek az egészségügyben" c. kötetét. A könyv részletesen foglalkozik a jogorvoslati eljárásokkal és konzekvenciáikkal, az utolsó fejezet pedig – a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség-és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) számára igen fontos területtel - a műhibák kérdéskörével.
Kétségtelen, hogy az egészségügyi ellátással összefüggő káros eseményt elszenvedő számára a jogorvoslat nagyon fontos.

Ugyanakkor szakirodalmi adatok világszerte igazolják, hogy a károsodásért nagyon ritkán tehető felelőssé csupán egyetlen ember. Éppen ezért, amikor a „műhibák" megelőzéséről beszélünk, minden szereplőnek – betegnek, hozzátartozónak és ellátónak egyaránt - nagyon fontos megérteni, hogy hogy a hibák okai elsősorban a folyamatok, rendszerek gyengeségei és nem az egyéneké.

Az ellátások szervezőinek felelőssége, hogy saját működésüket kritikával szemlélve, a napi működésbe építsék be a szükséges gátakat, szűrőket. Párhuzamosan folyamatosan figyelniük kell a kockázati helyzetek kialakulását, elemezni azokat, majd rendszerbe építeni a tanulságokat, így szűkítve a hiba ismétlődését lehetővé tevő lyukakat. Ez a korábbiakhoz képest új szemléletet és szisztematikus módszertant igényel, amelynek kialakításban a GYEMSZI határozottan elkötelezett.

A Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség-és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) a műhiba-perek megelőzése, a beteggel és a hozzátartozókkal való kommunikáció javítása érdekében áprilisban tréninggel összekötött konferenciasorozatot rendez egészségügyi dolgozók számára. A társadalmi elvárásokat figyelembe véve a Semmelweis Terv is kimondja, hogy a betegjogok megfelelő érvényesítése, a betegek kiszolgáltatottságának csökkentése, az emberi méltóság megőrzése az egészségügyi intézményeken belül kiemelt cél. Ehhez elengedhetetlen a beteg és az ellátó személyzet illetve intézmény kapcsolatában a kölcsönös bizalom és felelősség erősítése, az adminisztráció csökkentésével a valódi kommunikáció előtérbe kerülése, a rendelkezésre álló, gyakran súlyosan szűkös személyi és tárgyi feltételek objektív figyelembevétele mellett.

A GYEMSZI az Egészségügyi Menedzserképző Központ „NEVES" Betegbiztonsági Programja (NEVES = NEm Várt ESemények)keretében a szakmai kezdeményezéseket összefogva, hazai és nemzetközi szakmai partnerek bevonásával javasolja az egészségügyi intézmények számára a kórházakban előforduló nem várt események elemzését, a megelőzésükre, kivédésükre irányuló betegbiztonsági stratégia kidolgozását és fejlesztését.

Az új kórházi akkreditációs rendszer kiépítésére uniós hozzájárulással most indul program, a GYEMSZI által vezetett konzorcium tagjai a Semmelweis Egyetem, a Debreceni i Egyetem, és a Gyógyszerészi Gondozásért Közhasznú Nonprofit Kft.