Indul az új kórházi akkreditációs rendszer kiépítésére uniós hozzájárulással.

Minden panaszügy és minden műhibaper tanulsága esély arra, hogy a betegellátást biztonságosabbá tegyük. A fekvő- és járóbeteg-ellátásban a szisztematikus és átfogó szemléletű panaszfeldolgozás, az orvos-beteg kommunikáció fejlesztése, valamint az újonnan kialakítandó kórházi, járóbeteg és gyógyszertári akkreditációs rendszer is segíti az ellátókat, hogy az egészségügyi ellátás során esetlegesen előforduló hibák megelőzését beépítsék a napi gyakorlatba - áll a GYEMSZI által a lapunkhoz eljuttatott közleményben.
A Medicina Könyvkiadó nemrégiben jelentette meg Orvos-beteg jogviszonyok az egészségügyben sorozatának újabb, Hídvéginé dr. Adorján Lívia és Sáriné dr. Simkó Ágnes II. „Műhibák és kártérítési perek az egészségügyben" c. kötetét. A könyv részletesen foglalkozik a jogorvoslati eljárásokkal és konzekvenciáikkal, az utolsó fejezet pedig – a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség-és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) számára igen fontos területtel - a műhibák kérdéskörével.
Kétségtelen, hogy az egészségügyi ellátással összefüggő káros eseményt elszenvedő számára a jogorvoslat nagyon fontos.
Ugyanakkor szakirodalmi adatok világszerte igazolják, hogy a károsodásért nagyon ritkán tehető felelőssé csupán egyetlen ember. Éppen ezért, amikor a „műhibák" megelőzéséről beszélünk, minden szereplőnek – betegnek, hozzátartozónak és ellátónak egyaránt - nagyon fontos megérteni, hogy hogy a hibák okai elsősorban a folyamatok, rendszerek gyengeségei és nem az egyéneké.
Az ellátások szervezőinek felelőssége, hogy saját működésüket kritikával szemlélve, a napi működésbe építsék be a szükséges gátakat, szűrőket. Párhuzamosan folyamatosan figyelniük kell a kockázati helyzetek kialakulását, elemezni azokat, majd rendszerbe építeni a tanulságokat, így szűkítve a hiba ismétlődését lehetővé tevő lyukakat. Ez a korábbiakhoz képest új szemléletet és szisztematikus módszertant igényel, amelynek kialakításban a GYEMSZI határozottan elkötelezett.
A Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség-és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) a műhiba-perek megelőzése, a beteggel és a hozzátartozókkal való kommunikáció javítása érdekében áprilisban tréninggel összekötött konferenciasorozatot rendez egészségügyi dolgozók számára. A társadalmi elvárásokat figyelembe véve a Semmelweis Terv is kimondja, hogy a betegjogok megfelelő érvényesítése, a betegek kiszolgáltatottságának csökkentése, az emberi méltóság megőrzése az egészségügyi intézményeken belül kiemelt cél. Ehhez elengedhetetlen a beteg és az ellátó személyzet illetve intézmény kapcsolatában a kölcsönös bizalom és felelősség erősítése, az adminisztráció csökkentésével a valódi kommunikáció előtérbe kerülése, a rendelkezésre álló, gyakran súlyosan szűkös személyi és tárgyi feltételek objektív figyelembevétele mellett.
A GYEMSZI az Egészségügyi Menedzserképző Központ „NEVES" Betegbiztonsági Programja (NEVES = NEm Várt ESemények)keretében a szakmai kezdeményezéseket összefogva, hazai és nemzetközi szakmai partnerek bevonásával javasolja az egészségügyi intézmények számára a kórházakban előforduló nem várt események elemzését, a megelőzésükre, kivédésükre irányuló betegbiztonsági stratégia kidolgozását és fejlesztését.
Az új kórházi akkreditációs rendszer kiépítésére uniós hozzájárulással most indul program, a GYEMSZI által vezetett konzorcium tagjai a Semmelweis Egyetem, a Debreceni i Egyetem, és a Gyógyszerészi Gondozásért Közhasznú Nonprofit Kft.