• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

A tanulás segít a HIV-megelőzésben

Hírek Forrás: MTI

Több mint két évtizede heves vita folyik arról, hogy a formális oktatás védelmet nyújt-e a HIV-fertőzéssel szemben vagy sem.

A középiskolában töltött évek meghosszabbításával jelentősen csökkenthető a későbbi HIV-fertőzöttség kockázata, különösen a nők esetében - derült ki egy botswanai tanulmányból, amelyet a The Lancet Global Health című online szakfolyóiratban közöltek. Több mint két évtizede heves vita folyik arról, hogy a formális oktatás védelmet nyújt-e a HIV-fertőzéssel szemben vagy sem, az eddigi kutatások ugyanis ellentmondásos eredményeket hoztak.

A szakemberek most a botswanai HIV-fertőzöttségről készített 2004-es és 2008-as felmérésekre támaszkodva vizsgálták, hogy plusz egy középiskolai év mennyiben befolyásolja a HIV-fertőzés későbbi életkorban való jelentkezésének kockázatát.

A HIV-fertőzöttek aránya Botswanában az egyik legmagasabb a világon: a 15 és 49 éves kor közötti felnőttek nagyjából 22 százaléka volt fertőzött 2013-ban.

Az afrikai állam 1996-ban átszervezte a középfokú oktatás szerkezetét, így átlagosan 0,8 évvel nőtt a középiskolai idő hossza. A kutatók most 7018 olyan férfi és nő adatait vizsgálták, akik már a megreformált rendszerben tanultak - olvasható a ScienceDaily ismeretterjesztő hírportálon.

A kutatók becslései szerint azoknál a diákoknál, akik plusz egy középiskolai évet nyertek a reform révén, 8 százalékkal volt kisebb a valószínűsége a HIV-fertőzöttségnek nagyjából egy évtizeddel később, vagyis a húszas éveik közepén. A hatás különösen erős volt a nők körében, ami azt jelenti, hogy esetükben minden plusz egy középiskolai évvel 12 százalékkal csökken a fertőzés kockázata.

A Harvard Egyetem T.H. Chan Közegészségügyi Karának doktorandusza, Jan-Walter de Neve, a tanulmány társszerzője szerint az oktatás révén az emberek elsajátíthatják a fertőzés elkerüléséhez szükséges módszereket, kiterjeszthetik saját gazdasági lehetőségeiket és a nők esetében csökkenhet a magas kockázatú, kereskedelmi célú szexuális kapcsolatok száma.

A szakember szerint a középiskolai oktatás különösen hatékony lehet a HIV-fertőzés kockázatának visszaszorításában, mivel a serdülőkor kulcsfontosságú szakaszára esik. Az eredmények azt mutatják, hogy a középiskola meghosszabbítása rendkívül költséghatékony módja lehet a HIV-fertőzés megelőzésének a betegség által leginkább sújtott országokban.

Legolvasottabb cikkeink