• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

A vélemény igenis számít, avagy az egészségügy arcai

Hírek Forrás: betegfókusz.blog.hu

Az Egészségügy emberi oldala mint hiteles adatbázis az egészségügyi dolgozókról.

Amikor valakinek orvosra van szüksége, általában az ismerősök véleményére, vagy az interneten fellelhető információkra hagyatkozik a szakember kiválasztásakor. Jó esetben hitelesen tud nekünk valaki olyan orvost ajánlani, akivel kapcsolatban már jó tapasztalatai vannak. Kevésbé szerencsés esetben marad az internet, az ott fellelhető kétes értékű információkkal. Legalábbis itthon. Külföldön már évek óta működnek olyan hiteles internetes adatbázisok, ill. felületek, amelyeken a betegek az orvosok és az egészségügyi szakszemélyzet munkáját értékelik, esetleg köszönő üzenetet küldenek számukra. A Fenntartható Magyar Egészségügyért Egyesület szárnyai alatt nemrégen nálunk is elindult egy hasonló kezdeményezés, írja Ficzere Andrea, az Uzsoki utcai kórház főigazgatója Betegfókusz blogjában.

Sokszor hallani, hogy a „társadalom nem szolidáris az egészségüggyel", illetve a szakdolgozók szakmai-társadalmi megbecsültsége soha nem látott mélységbe zuhant. Ha valaki nem az egészségügyben dolgozik, általában csak akkor kerül kapcsolatba az ellátórendszerrel, amikor saját maga vagy szerette megbetegszik, ami eleve egy kiszolgáltatott helyzetet feltételez. A mindennapok rohanásában, a betegellátási feladatok mellett sajnos kevés idő jut arra, hogy a szakmaiságon túl az ellátó rendszer emberi/lelki oldalára is figyelem irányuljon. Ezen kívánnak változtatni a www.emberioldal.eu oldal elindítói.

A felület egyelőre két funkcióval működik. Egyrészt videós anyagokban mutatja be az „egészségügy arcait", azaz az arra vállalkozó egészségügyi dolgozókat, lehetőséget adva munkájuk és motivációjuk bemutatására, pályafutásuk meghatározó pillanatainak megosztására. A kezdeményezés abból a szempontból is különleges, hogy nem csak az orvosokra és az ápoló személyzetre koncentrál, hanem megszólaltatja a kiszolgáló személyzet névtelen, de minden nap fontos munkát végző dolgozóit is. A videókat a kezdeményezés Facebook oldalára és Youtube csatornájára is feltöltik, sőt az anyagok jelentős része jelenleg éppen az előbbin található.

A másik funkció a betegeknek szól. Lehetőséget biztosít arra, hogy elmondják véleményüket az őket ellátó egészségügyi személyzetről, üzenhetnek orvosaiknak, ápolóiknak, az őket ellátó intézmény valamennyi dolgozójának.

Habár funkcionalitásában az oldalt még lehetne fejleszteni, néhány tekintetben mindenképpen egyedülálló a kezdeményezés. Deklaráltan a hazai egészségügyben meglévő értékekre, a magasan képzett és elkötelezett szakemberekre koncentrál, közelíti az egészségügyet a civil lakossághoz, növeli a szakma elismertségét, visszaállítani igyekszik a jelenleg meglehetősen alacsony társadalmi megbecsülést, valamint a pozitív visszacsatolások révén erősíteni kívánja a dolgozók hitét és önbecsülését. Ez utóbbi idővel jó hatással lehet az orvosi és szakdolgozói utánpótlás biztosítására is.

Az Egyesült Államokban már régóta nem csak a szóbeszéd (word of mouth) erejében bíznak a páciensek. A tengerentúlon több, kifejezetten az orvosok és kórházak páciensoldali értékelésére nyitott online felület is sikerrel működik. Ezek egyike a ratingMds.com, ahol számos orvos és intézmény értékelése megtalálható, és amely egy itthoni rendszer felállítására is jó példa lehetne. Az orvosokat a betegek egy ötös skálán értékelik, de lehetőségük van véleményük szöveges megfogalmazására is.

Az ehhez hasonló rendszerek előnye, hogy közvetlen visszacsatolást ad az orvosoknak és a betegeknek, ugyanakkor arra is készteti a szakembereket, hogy egyre inkább a betegek érdekeit és érzéseit fókuszban tartó ellátást biztosítsanak pácienseiknek. Egy alapvetően fizetős, illetve a magánbiztosítást is lehetővé tevő, versenyre épülő rendszerben lényegesen nagyobb a jelentősége ennek a szemléletnek, ugyanakkor itthon sem mindegy, hogy egy orvosról, vagy egészségügyi intézményről milyen vélemények jelennek meg a hivatalos, vagy félhivatalos felületeken.

A ZocDocs ezt továbbfejlesztve nem csak véleményeket és értékeléseket gyűjt, hanem lehetőséget teremt arra is, hogy időt és energiát spórolva magán a felületen, egy-két kattintás révén kérjenek időpontot az adatbázisban szereplő orvosokhoz a betegek. Ugyanezt teszi lehetővé egy a rendszerhez kapcsolódó mobil applikáció is. A modell működőképességét jelzi, hogy a felület adatbázisa, ill. a felhasználók száma folyamatosan bővül.

A 21. század második évtizede lassan eltelik. Érdemes lenne a fenti példák mentén az itthoni - állami és magán egészségügyi - ellátó rendszerben is egy hasonló megoldást elindítani, megkönnyítve a betegek dolgát a saját egészségügyi ellátásukkal kapcsolatos döntések meghozatalában, valamint az őket ellátó intézmények és szakemberek kiválasztásában.