• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Ágazat az egészségügyért

Hírek Forrás: Weborvos Pro

Hogyan alakult a kórházi informatikai rendszerek piaca 2012-ben Magyarországon és mi remélhető 2013-ban?

Várható volt-e fejlődés az egészségügyi informatikánkban hazánkban 2012-ben és hogyan látja a szakterület reményeit 2013-ban - erről kérdezte a KÓRHÁZ szaklap az év végi körkérdése kapcsán Bende Richárdot, a T-Systems Magyarország Zrt. egészségügyi értékesítési ágazatigazgatóját.

Egy évvel ezelőtt készítettünk Önnel beszélgetést. Akkor azt kérdeztük, hogy várható-e valamilyen változás az egészségügyi informatikában. Megfelelően jósolt?
Emlékszem, akkor azt mondtam: a gazdasági körülményekre és a társadalom jelenlegi helyzetére való tekintettel nem várok semmilyen jelentős fejlődést. Nem árt erre visszaemlékezni, mert valóban, sajnos semmilyen eget rengető változás nem történt idén az egészségügyi informatikában. Várjuk nagy projektek megjelenését, amelyeket már korábban beharangoztak. Az e-recept, e-TAJ-kártya, intézményközi kommunikáció, HR monitoring és számos olyan egészségügyi informatikai projekt van folyamatban, amit uniós támogatással próbálnak megvalósítani. Sajnos ezek a projektek nem sokat léptek előre, igaz, legutóbb a novemberi Infotér konferencián Szócska Miklós államtitkár úrtól ígéretet kapott az egészségügyi informatikai piac arra, hogy ezek a fejlesztések 2013 elején beindulnak. Ez fontos is lenne, mert azt gondolom, e projekteket mihamarabb el kellene indítani. Mi saját termékekkel rendelkezünk, és nagyon várjuk azt, hogy megjelenjenek ezek a pályázatok.

Hogyan alakult a kórházi informatikai rendszerek piaca idén?
Kijelenthetjük, hogy az új rendszer-bevezetésekben az e-MedSolution 100 százalékos sikert ért el, ugyanis 2012-ben az egyetlen megjelent tendert, a gyulai Pándy Kálmán Megyei Kórházban, mi nyertük meg. Ezen belül nem csak a kórház medikai rendszerét kell kiépíteni, hanem a Gyula-Arad határon átívelő intézményközi informatikai összeköttetést is meg kell valósítani. Emellett óriási szerencsénk, hogy külföldi telemedicina-projektjeink Németországban és Ausztriában sikeresek, és a külföldi piacok felé is tudtunk bővülni. Megvan az első sikeres lengyel szerződéskötésünk, Romániában pedig több mint húsz kórházban használják a mi rendszereinket.

Milyen tapasztalatokat szereztek a nemzetközi terjeszkedés során: mennyiben különböznek a célországok egészségügyi piacai?
Megdöbbentő, hogy gondolkodásmódjuk tekintetében nem járnak előttünk, sőt, egyértelmű, hogy a multinacionális világban EMEA régiónak nevezett országokban végképp nem ez a helyzet. A magyar egészségügyi informatika előrébb jár, mint a románok, csehek, szlovákok, de bizonyos esetekben az osztrák és német kollégáknak is tudunk újat mutatni. Rendkívül megbecsült a magyar szürkeállomány és a know-how, az általunk felmutatható elmúlt 15 év tapasztalatát most tudjuk igazán termővé fordítani a nemzetközi, euro-milliós nagyságrendű projektjeink során.

Miért előnyös a T-Systems számára magyar szakemberekkel megvalósítani az osztrák és német e-egészségügyi projekteket?
Jelentős stratégiai előkészítő munkát követően a Deutsche Telekom négy-öt fő területet azonosított a következő évek terjeszkedésében. Ebben az egyik kiemelt terület az egészségügy, ahol komplex telekommunikációs, ICT- és alkalmazásfejlesztési megoldásokban gondolkodik. Kézenfekvő volt, hogy ha a Deutsche Telekomnak van egy magyarországi leányvállalata, ahol ez a tudás rendelkezésre áll, ott valósuljon meg az érdemi fejlesztés. Ehhez persze az kell, hogy ebben a „magenta" világban jelentős érdekek kapcsolódjanak ezekhez az értékekhez, azaz belekerüljön az adott régió, az adott kereskedő és cégvezető érdekeltségi rendszerébe az egészségügyi informatikai termékek értékesítése.

Köszönhetően a T-Systems Magyarország vezérigazgatója, Budafoki Róbert határozott fellépésének, az egykori ISH tevékenységéből egy olyan egészségügyi kompetenciaközpont jött létre, amelynek összes terméke bekerül a Deutsche Telekom termékportfóliójába: kórházi informatikai rendszereink, SAP ERP üzleti rendszer-megoldásainkés a HISCOM.

Milyen újdonságok várhatóak a termékek körében?
Emlékszem, tavaly azt vizionáltam, hogy a mobilvilág óriási léptekkel fog fejlődni. Most már nem is kérdés, hogy a megoldásainkat mobileszközökre, iPadekre, mobiltelefonokra is kifejlesztjük. Elkezdtünk együttműködni a mobileszköz gyártókkal, melynek eredményeként hardvereikre testre szabott megoldásokat szállítunk. Például a Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézetben egy olyan mintaprojekt folyik, amelyben az orvosok előszeretettel használnak okostelefonokat, és ezeken keresztül az e-MedSolution teljes szolgáltatási palettáját elérik.

Milyen fejlődés jellemzi az intézményközi kommunikációra koncentráló HISCOM-projektet?
Az egész szakma várja az intézményközi kommunikációval foglalkozó pályázatok megjelenését. Úgy tűnik, a régi IKIR hívei is kezdenek közelíteni hozzánk, és tudásukat szeretnék integrálni e termékbe. Nagy előrelépés, hogy az első piaci értékesítés a gyulai szállítás kapcsán megtörtént, a határon átnyúló Gyula-Arad együttműködést a HISCOM-rendszer fogja referenciajelleggel megvalósítani.

Pontosan kihez tartozik a T-Systems szervezetén belül az egészségügyi informatika?
Az integráció során volt egy kis bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy a kis- és közepes kórházakat egy más értékesítési struktúrában kezelje a T-Systems. Az volt a korábbi elképzelés, hogy az egészségügyi üzletág csak a négy nagy egyetemre és a nagy egészségügyi feladatokra koncentráljon. Ám az élet bebizonyította azt, hogy a kis- és közepes kórházak is nagyon fontosak számunkra, ezért 2013 januárjától ismét felügyeletem alátartozik az összes magyarországi egészségügyi intézmény, ennek összes felelősségével és szervezeti következményeivel. Ez mindenképpen fontos üzenet partnereink és a magyar egészségügy számára.

Hogy hívják majd ezt a szervezeti egységet?
A T-Systemsen belül a teljes egészségügyi vertikum az Egészségügyi Ágazatban talál majd helyet. Ennek eredménye az is, hogy komplex pozícióm elnevezése egészségügyi értékesítési ágazatigazgató lett.

Milyen visszhangja volt az október elején megvalósult integrációnak? Mit szóltak intézményeik ahhoz, hogy az ISH Informatika helyett a T-Systems az új partner?
Idén a kórházak irányítására vonatkozó központosítási törekvés nem csak elindul, hanem úgy néz ki, meg is valósul. Egyszerűsödnek a kapcsolatok, és ezen belül, ha tágul egy kínálati paletta, annak örülnek a kórházak is. Összes megbeszélésemnek kifejezetten jót tett, hogy a kórházakat érintő telekommunikációs, internetes és egyéb informatikai kérdésről egy közös, összeszedett képet tudtam bemutatni. Egy tárgyalás alatt sokkal több területet tud áttekinteni az ember, ezért az új, integrált T-Systemset bemutató tárgyalások kifejezetten pozitív élményt nyújtottak.

Milyen előrelépés látszik az integrált megközelítés eredményeként?
A közelmúltban a GYEMSZI úgy döntött, hogy az általános KEF-szerződés alapján a Magyar Telekommal köt szerződést a kórházak mobilflottáira, a GYEMSZI által tulajdonolt intézményekre. Ez egyrészt mindennapos, nagyon stabil kapcsolatot igényel, hiszen a mobiltelefonokat és előfizetéseket állandóan kondicionálni kell. A feladattal egy dedikált kollégánk foglalkozik, aki mindennapos kapcsolatot tart a kórházakkal. Az Egészségügyi Államtitkárság egyik legkomolyabb törekvése volt az egységes kórházi telefonflotta kialakítása, a flottán belüli ingyenes beszélgetés, így a telekommunikációs költségek csökkentése, amely ezen együttműködés alapján megvalósulhat. Sőt, arra is törekszünk, hogy az egységes egészségügyi telefonkönyv létrejöhessen, amit így sokkal könnyebb lesz megvalósítani.

Hogyan látja az elkövetkezendő év lehetőségeit és kihívásait?
Számunkra nagyon fontos, hogy az egyetemi világ megnyugodjon, tekintettel arra, hogy miközben beszélgetünk, a négy egyetemből három – a medikai vagy a gazdálkodási rendszer tekintetében – pályáztat. Nagyon nehéz olyan körülmények között dolgozni, amikor az egyetemektől óriási elvonások valósulnak meg, és a mindenáron történő megtakarítás a cél. Ez ugyanis nem igazán célravezető az informatikában. Az egyetemek most kezdtek rájönni arra, hogy mi informatikai szolgáltatóként milyen komplex tevékenységeket láttunk el az elmúlt hét-nyolc évben. Továbbra is konszenzusra készen állunk annak érdekében, hogy költségeket takarítsunk meg, de vannak olyan elemei a szerződéseinknek, amit mi üzleti és szolgáltatásminőségi okokból nem fogunk kiadni a kezünkből. Viszont van egy olyan konszenzus, például az üzemeltetések tekintetében, amelyben tudunk szolgáltatni.

Ehhez persze az kell, hogy most már az egyetemeken ne csak a pályán kívülről kiabáljanak be az informatikai szakértők. Az egyetemeknek tudomásul kell venniük, hogy komoly informatikai menedzsereket és gyakorlati tudással rendelkező szakembereket kell alkalmazni, ami azért nagyon nehéz, mert az ilyen, nagyon jól képzett szakembereket a piac jobban megfizeti, mint a közszféra.

Ez milyen területen okoz problémát?
Mindenhol az a törekvés, hogy az egyetem saját erőforrásból üzemeltesse a rendszereket. De amikor elkezdjük felsorolni, hogy milyen képzettségű, átfogó informatikai vizsgákkal és nagy rendszerismerettel rendelkező embereknek kell nap mint nap üzemeltetniük a rendszereket, például az OEP-jelentés elkészítéséhez, akkor kiderül, hogy a közalkalmazotti bértábla ezt a tudást nem képes megfizetni.

Az ISH a magyar informatika legjelentősebb medikai-informatikai szolgáltatója volt, ennek megfelelő hozzáállással. A T-Systemen belül az egészségügy árbevételét tekintve kis szeletet jelent. Mennyire elkötelezett az új T-Systems az egészségügy iránt?
A Deutsche Telekom az egészségügy iránti orientációt zászlajára tűzte, és anyavállalatként el is várja az ennek megfelelő tevékenységet a leányvállalatoknál is. Szerintem személyes elkötelezettségem a magyar egészségügy iránt nyilvánvaló, de a T-Systems Magyarország is, azáltal, hogy az egészségügyet külön ágazatként kezeli, letette voksát amellett, hogy az egészségügy kiemelt terület számára. Példa erre a Református Egyház Bethesda Gyermekkórházával folytatott hosszú együttműködés is.

Társadalmi elkötelezettségünket pedig az támasztja alá, hogy a T-Systems szeretne az egészségügyben nem csak a kórház közötti, hanem a kórházak és betegek közötti kommunikációra koncentráló szolgáltatásokat is nyújtani, hogy a lakosság mobiltelefonján keresztül elérjen prevenciós, szűrési és terápiás alkalmazásokat is.