• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Balesetveszélyes hőség a buszokon

Hírek Frissítve 2019.08.12 Forrás: MTI-OS
Balesetveszélyes hőség a buszokon

Több mint 300 BKV-buszon nem működik a klíma, akár 40 fok is lehet az utastérben.

A másodfokú hőségriasztás ellenére több mint 300 BKV-buszon nem működik a klímaberendezés – állítja a Közlekedő Tömeg Egyesület az MTI-OS-hez eljuttatott közleményében. Ez a BKV légkondicionálóval felszerelt buszainak több mint harmadát jelenti. Az állítást számos, hőmérővel végzett helyszíni ellenőrzésükre, és az általuk üzemeltetett hibabejelentő felület, a Tudatos Közlekedő adataira alapozzák.

A Tudatos Közlekedő chatalkalmazás (www.m.me/tudatoskozlekedobot) segítségével könnyedén jelezhetik az utasok a BKK és az egyesület részére, ha a buszon, amin éppen utaznak, nem működik a klíma. Az idei évben eddig összesen 381 BKV-busz légkondicionáló berendezésére érkezett panasz, a járművek jelentős részét pedig már több utas is bejelentette, egymástól függetlenül. A legtöbb panasz az 5-ös, 7-es, 9-es, 4-6-os, 200E, 136E, 194M, 223M, 32-es és 21-es vonalakon közlekedő buszokra érkezett.

Forróbb napokon akár 50 hibás klímára vonatkozó bejelentés is érkezik a Tudatos Közlekedőre, ezeket az egyesület 24 órán belül továbbítja a BKK részére. A felhasználók panaszainak valódiságát az egyesület tagjai rendszeresen ellenőrzik helyszíni mérésekkel, melyek során azt állapították meg, hogy a bejelentések szinte maradéktalanul megfelelnek a valóságnak. 

A BKV azonban láthatóan nem törődik a bejelentésekkel – véli a Közlekedő Tömeg. A hibabejelentő felületükön ugyanis rendszeresen érkeznek újabb bejelentések ugyanazon járművekre, tavaly óta pedig semmit sem javult a helyzet. Az egyesület tagjai előző héten több alkalommal végeztek méréseket, és nem egyszer 35 fok feletti fülledt hőséget tapasztaltak a buszok fedélzetén.

Viszonyításképp: az EU 2005/1/EK rendelete alapján ekkora melegben szarvasmarhákat például már tilos lenne szállítani, melynek megszegéséért súlyos büntetés járhatna. A BKV vajon mikor hagy fel ezzel a gyakorlattal?

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ekkora melegben, másodfokú hőségriadó idején a közlekedők jelentős egészségügyi kockázatnak vannak kitéve, ezt pedig csak tovább növeli a buszok fülledt, forró levegője. De nemcsak az utasok, hanem a buszvezetők is komoly veszélynek vannak kitéve, hiszen nekik gyakran egész nap elviselhetetlen melegben kell dolgozniuk. Ez csökkent koncentrációhoz, a figyelem tompulásához, és akár balesetveszélyes helyzetekhez is vezethet.

A BKV annyit reagált minderre, hogy a klímaberendezések napközben romlanak el, ezért van hőség az autóbuszokon. Az egyesület szerint ez nem fedi a valóságot: számos buszról rendszeresen kapnak panaszbejelentéseket az utasoktól, mely azt bizonyítja, hogy jellemzően meg sem javítják a járművek klímáit. A BKV továbbá azzal mentegetőzik, hogy az elromlott klímaberendezéssel rendelkező buszokat azonnal lecserélik egy másikra, ám a Közlekedő Tömeg szerint ez szinte sosem történik meg.

Az egyesület szerint emiatt sokan az autózást választhatják a tömegközlekedés helyett, ezzel tovább növelve a városban amúgy is jelentős légszennyezést és a dugókat, hiszen forró járműveken senki sem utazik szívesen. A buszvezetők nem megfelelő munkakörülményei továbbá veszélyeztetik az egyébként is elégtelen utánpótlást, hiszen egyáltalán nem vonzó munkalehetőség egész nap 35-40 fokban vezetni.

A Közlekedő Tömeg Egyesület ismételten kéri a BKV Zrt. vezetését, hogy haladéktalanul intézkedjen a klímaberendezések átfogó javításáról, hiszen idén nyáron is várhatóak még hasonlóan forró időszakok - írták a közleményben.

Kiemelt célunk utasaink komfortérzetének növelése

 A BKV Zrt. mindent elkövet annak érdekében, hogy az utasoknak nyújtott szolgáltatása a lehető legjobb színvonalú legyen, beleértve a járművek utaskényelmi szolgáltatásait. A klímaberendezések javítására és karbantartására idén 180 millió forintot fordítottunk. A járműállomány fiatalítására a közelmúltban sikeres közbeszerzési pályázatot folytattunk. A napirenden lévő új autóbusz beszerzéseink prioritást élveznek, melyekkel az a célunk, hogy véglegesen megoldjuk a fennálló problémákat és lényegesen felfrissítsük a járműállományt - reagált a fentiekre a cég közleményben.  

Társaságunk mindent megtesz annak érdekében, hogy az utasoknak nyújtott szolgáltatása a lehető legmagasabb színvonalú legyen, beleértve a járművek utaskényelmi szolgáltatásait, így a klímaberendezések működőképességét is - írták.  

Légkondicionáló berendezéseink javítására kiemelt figyelmet fordítunk, ennek keretében mind belső, mind külső erőforrásokat igénybe veszünk. 2019 júliusáig mintegy 180 millió forintot fordítottunk a klímaberendezések javítására és karbantartására, ennek ellenére az elöregedett és meglehetősen heterogén járműállomány okán a működőképesség folyamatos fenntartása esetenként akadályokba ütközik. A hektikus rendelkezésre állásban az is szerepet játszik, hogy egyes rendszerelemek megerősítése és javítása a jármű más pontjain okoz megemelkedett igénybevételt, vagy meghibásodást.

 A légkondicionáló berendezések meghibásodása sajnos nem típusfüggő, a kiváltó ok minden esetben a járművek diagnosztizálását teszi szükségessé. Ugyanakkor jelentős erőfeszítések szükségesek ahhoz, hogy a közel 14 év átlagéletkorú autóbuszflotta üzembiztosan teljesíteni tudja a menetrendi elvárásokat.

Természetesen megértjük, hogy a leghatékonyabban a járműflotta megújításának útján szavatolható a megfelelő szolgáltatási színvonal, ezért erőforrásainkat erre koncentráljuk.

Ennek keretében a közelmúltban eredményes közbeszerzést folytattunk kulcsrakész autóbuszok vásárlására. Az új, kifejezetten budapesti igényekre specifikált járművek klímaberendezései és egyéb műszaki megoldásai is hosszútávon garantálják majd a magasszintű szolgáltatást és utasaink elégedettségét, ahogyan ezt az elmúlt években újonnan beszerzett autóbuszaink már bizonyították.

Társaságunk képzett járművezetői a hőségriadó alatt is a legnagyobb biztonságban szállítják utasainkat. Minden végállomási tartózkodó klimatizált és szociális helyiséggel ellátott. A hőségriadó időtartama alatt fokozott figyelmet fordítunk a folyamatos védőital-ellátásra, illetve a végállomási szódagépek megfelelő működésére, ezáltal járművezetőinknek lehetősége van hideg szóda vételezésére, amelyet igény szerint magukkal is tudnak vinni.

A forgalmi szolgálataink és az érdekképviseletek visszajelzései alapján számos viszonylaton történt üzemi menetrendi beavatkozás az elmúlt időszakban, amely biztosítja a munkakörülmények javítását, a végállomási pihenőidők növelését, továbbá mindezeken keresztül csökkenti az egy szolgálat alatt járművezetőink által teljesítendő fordulók számát. A hosszabb végállomási várakozási idők a nyári hőségben biztosítják, hogy a klimatizált végállomási épületekben legyen lehetőség néhány perces regenerálódásra, hűsölésre, illetve a szükséges ivóvíz vételezésére. A nagyobb csomópontokon úgynevezett hőleváltó járművezetők is teljesítenek szolgálatot, a járművezetők a diszpécserszolgálatokon keresztül operatívan kérhetik váltószemélyzet segítségét, amennyiben a hőség miatt szükségesnek érzik többlet pihenőidő igénybevételét.

Társaságunk a rendelkezésre álló pénzügyi forrásokhoz és műszaki lehetőségekhez mérten folyamatosan törekszik a klímahelyzet és az általános műszaki állapotok javítására, valamint elkötelezett az ehhez elengedhetetlenül szükséges járműcserék mellett. Napirenden lévő új autóbusz beszerzéseink nemcsak a klíma helyzetre jelentenek majd megnyugtató megoldást, hanem a teljes járműállomány megújításához is hozzájárulnak - áll a közleményben.