Étrend-kiegészítő, rágótabletta és biorezonanciás készülék: nem mentek át a szűrőn.
A Vitaking Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor az általa forgalmazott egyes étrend-kiegészítők összetételével kapcsolatban valótlan adatokat közölt, illetve azoknak gyógyhatást, betegséget megelőző hatást tulajdonított - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal.
A vállalkozás internetes honlapján, valamint a 2010. évi tavaszi termékkatalógusában az általa forgalmazott -Lactobacillus Acidophilus- étrend-kiegészítő kapszuláról azt állította, hogy a termék 2 kapszulánként 2 milliárd élősejtet tartalmaz. Ezen kívül a Cink rágótabletta étrend-kiegészítő termékének betegséget megelőző, gyógyító hatást tulajdonított, amikor hirdetéseiben kiemelte a termékkel kapcsolatban, hogy véd a vírusos megbetegedésektől, valamint lerövidíti a nátha időtartamát.
A GVH a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Élelmiszer és Vegyipari Laboratóriuma által elvégzett vizsgálatok alapján megállapította, hogy valótlanul állította a vállalkozás a -Lactobacillus Acidophilus- termékéről, hogy 2 kapszulánként 2 milliárd élősejtet tartalmaz. A vizsgálat időpontjában a hirdetésben és a címkén szereplő mennyiségnél nagyságrendekkel kevesebb élő sejt volt kimutatható a termékben, a vizsgálati eredmények megismerését követően azonban a vállalkozás módosított gyakorlatán. A Cink rágótablettával kapcsolatban a GVH megállapította, hogy az étrend-kiegészítők esetében tilos a termékeknek betegséget megelőző, illetve gyógyító hatást tulajdonítani.
A vállalkozás a termékeiről nyújtott tájékoztatásokkal jogsértést követett el, ezért a GVH 500.000 Ft bírság fizetésére kötelezte. Részletek
Mégsincs betegségmegelőző hatásuk?
A Hippocampus-BRT Elektromágneses Biokommunikációs Kft., az Eni-Med Magyarország Bioinformatikai Kft. és az Európai Utazásinformációs Központ Szolgáltató Bt. reklámjaiban gyógyhatást tulajdonított az általuk forgalmazott készülékeknek. A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy ezzel tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak, mivel állításaikat megfelelő bizonyítékokkal nem tudták alátámasztani - fogalmaz egy másik, napokkal ezelőtt hozott döntésében a GVH.
A vállalkozások életmód magazinokban, kiadványokban, szórólapokon és a társaságok honlapjain megjelentetett hirdetéseikben a Mobi Cell-Com, Lenyo, BioXline Fractal és L.I.F.E System készülékeknek, illetve a készülékekkel végzett kezeléseknek betegséget megelőző, -kezelő hatásokat tulajdonítottak. A reklámokban több egyéb állítás mellett kiemelték, hogy a biorezonanciás készülékek helyreállítják szervezetünk belső egyensúlyát, használatával megszűnik a gyötrő fájdalom, valamint alkalmasak a betegségek rendszeres megelőző vagy terápiás kezelésére.
Az egészségre és az emberi szervezetre ható termékek esetén a különféle betegségben szenvedő emberek vagy azt megelőzni szándékozó személyek sérülékeny fogyasztói csoportot alkotnak. Ők a gyógyulás vagy gyógyító hatás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak a gyógyulást ígérő tájékoztatásokra, emiatt különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző, bizonyított állításokat tartalmazó tájékoztatásnak. Ezzel szemben a vállalkozások által benyújtott dokumentumokban feltüntetett eredmények nem alkalmasak a gyógyhatás-állítások bizonyítására.
A GVH megállapította, hogy a fenti vállalkozások fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak, ezért a Hippocampus-BRT Elektromágneses Biokommunikációs Kft.-t 5.000.000 Ft, az Eni-Med Magyarország Bioinformatikai Kft.-t 2.000.000 Ft és az Európai Utazásinformációs Központ Szolgáltató Bt.-t 500.000 Ft bírság megfizetésére köztelezte. A Versenyhivatal súlyosító körülményként értékelte, hogy a hirdetések a fogyasztók széles rétegéhez jutottak el, illetve azt a körülményt, hogy a hosszú ideig elhúzódó reklámozási tevékenységükkel az egészségügyi problémákkal küzdő, sérülékeny fogyasztói réteget célozták meg. Részletek Az ügyben az érintettek bírósági felülvizsgálati eljárást kezdeményeztek - jelzi a GVH honlapja.