• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Csillagbusszal az autisták integrálódásáért

Hírek Forrás: MTI

A könv igyekszik nem tanmese lenni, de magába foglalja mindazt, amit az autizmusról tudni érdemes.

Az autista gyerekek általános iskolai integrációját segíti Stefanik Krisztina és Bartos Erika Csillagbusz című kötete, amelyet az év leginnovatívabb mesekönyvének választottak idén.

A mesekönyv ötlete Brokés Judittól, a veszprémi AutiSpektrum Egyesület vezetőjétől származik - mondta el Stefanik Krisztina, a kötet szerzője az M1 csatorna keddi műsorában. "Bár író nem vagyok, fejlődéspszichológusként van elképzelésem arról, hogy egy tipikusan fejlődő kisiskolás gyereknek milyen nyelvezettel érdemes írni" - fejtette ki a szakértő, aki 25 éve foglalkozik a fejlődési zavarral és azzal, hogyan lehet erősíteni az autizmussal élő gyerekek befogadását a közösségekben.

"Igyekeztem úgy megírni a szöveget, hogy véletlenül se gyártsunk egy állatorvosi lovat Misiből, a főszereplőből, tehát nem aggattuk rá az autizmus valamennyi lehetséges tünetét, inkább egy reális képet igyekeztünk kialakítani" - foglalta össze Stefanik Krisztina. Mint mondta, az autizmussal élő gyerekek nagyon sokfélék, de a visszajelzésekből kiderült, hogy nagyon sok gyerek magára ismert a mese olvasása közben.

A könv igyekszik nem tanmese lenni, de tudományos tényeken alapul, magába foglalja mindazt, amit a fejlődési zavarról tudni érdemes, és kitér arra is, hogy milyen haszonnal jár a közösség számára, ha van autista tagja is. A történet szerint az új iskolába kerülő, addigra már nagyon sok helyen, sok sikertelenséget megélt Misi bekerül egy új osztályba, ahol bántalmazzák és csúfolják is, de szép lassan, közös tevékenységek és valódi megértés mentén elfogadják őt a többiek, és ő is a többieket.

Stefanik Krisztina elmondta, hogy a könyv elsősorban azoknak a tipikusan fejlődő alsós kisiskolásoknak szól, akiknek van autizmussal élő osztálytársuk, hiszen a befogadás lassú folyamat és elsősorban a megértésen és a megismerésen alapszik. "Szeretik azt mondani, hogy az autizmussal élő emberek nem értik jól a társas világot, ami gyakran így is van, ugyanakkor a többségi társas világ sem érti az autizmussal élőket. Ha valakit nem értünk, vagy ha a megszokottól eltérően viselkedik, akkor nagyon gyakran bántással végződik, pusztán a meg nem értés miatt" - fűzte hozzá.

Mint mondta, a legtöbb iskola mögött nincsen autistákhoz értő segítség, de ha lenne, akkor apró lépésekkel, jól megvalósítható, nagyon hasznos integráció jöhetne létre. Hozzátette azt is, a Magyar Tudományos Akadémia támogatásával elindult egy, a könyv hatásvizsgálatát célzó kutatás, illetve a pedagógusok számára a könyvhöz egy módszertani ajánlás is készül, amely az autizmussal élő gyerekek befogadását célzó foglalkozások felépítéséhez nyújt segítséget.