Az ajánlás teljesítését 3 hónapos türelmi időt követően várják, jövőre pedig ellenőrzik az intézkedés eredményeit.
Esélyegyenlőségi ajánlást adott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a pénzintézetek számára a speciális igényű ügyfelek megfelelő kiszolgálása érdekében - jelentette be Freisleben Vilmos, az MNB fogyasztóvédelmi igazgatóságának igazgatója a jegybank pénteki sajtótájékoztatóján Budapesten. Ismertette, hogy az MNB a felügyelete alá tartozó intézményektől a jogszabályi követelményeken túlmutató intézkedéseket vár a megfelelő tájékoztatás és az egyenlő esélyű hozzáférés és a szolgáltatások elérésének biztosítása, indokolt esetben pedig a fogyatékkal élők előnyben részesítése érdekében.
Hozzátette, hogy az ajánlás kidolgozásában együttműködtek a fogyatékkal élők képviselőivel és minden téren alapvető szempontnak tekintették az egyenlő hozzáférés elvét.
Az MNB az egyszerű megközelíthetőséget, a megfelelő parkolóhelyek kialakítását, az infokommunikációs akadálymentesítést (kihangosítók, ügyfélhívó rendszerek, elérhető sorszámhúzók, szükség esetén személyes ügyfélszolgálati segítség) és az ügyfelekkel érintkező munkatársak felkészítését szorgalmazza és felhívja a figyelmet az akadálymentesen elérhető intézmények feltüntetésére az intézmények szolgáltatási térképein.
Az ajánlás teljesítését 3 hónapos türelmi időt követően várják, jövőre pedig visszamérésekkel ellenőrzik az intézkedés eredményeit.
Freisleben Vilmos szerint a pénzintézeteknek versenyhátrányt jelenthet, ha nem gondoskodnak megfelelően az esélyegyenlőségről, hiszen a 2011-es népszámlálás adatai alapján csaknem félmillióan élnek Magyarországon valamilyen fogyatékkal.
Hozzátette ugyanakkor, hogy az ajánlással megvalósuló akadálymentességi szint Magyarországon még csak most kezd terjedni, így a pénzügyi intézetek élen járhatnak.
A sajtótájékoztatón Szabó József, az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának igazgatója elmondta, hogy az MNB számos újítást vezetett be az egyenlő esélyek biztosítására, így többek között megújult az ügyfélirányító rendszer, akadálymentes ügyfélfogadást biztosítanak, honlapjukon megfelelő betűmérettel és színválasztással, tavaly december óta pedig videotolmács-szolgáltatással is segítik az ügyfeleket.
Kérdésre válaszolva ismertette, hogy a bankfiókok körülbelül 80 százalékát 2016-ra már akadálymentesítették, azóta pedig még több helyre juthatnak el a fogyatékkal élők, ha pénzügyeiket akarják intézni.