Elkészül év végéig a 112-es számon hívható egységes segélyhívó rendszer, az ESR-112.
A kormány kiemelt célja, hogy a segítségnyújtás folyamata felgyorsuljon - közölte Lucza Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációs államtitkárságának főosztályvezetője szerdán, Budapesten sajtótájékoztatón. A projekt megvalósulásával, és ha az emberekben tudatosul a 112 mint egységes hívószám, értékes perceket, másodperceket lehet nyerni a mentés során - emelte ki a főosztályvezető. A több mint tízmilliárd forintos projektet a magyar kormányzati támogatás mellett nagyrészt uniós fejlesztési források felhasználásával valósítják meg - tette hozzá.
Szege Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériuma egészségügyi informatikai programirodájának vezetője közölte: a 112-től azt várják, hogy a segítség 15 percen belül megérkezzen az állampolgárhoz. A segélyhívásokat fogadó szakembereknek fontos szerepük lesz abban, hogy a segélykérőtől minden olyan információt begyűjtsenek, ami segítheti a kórházi ellátást. A teljes mentésirányítási rendszer fejlesztését a tervek szerint 2014 március végéig lezárják - tette hozzá.
Tóth László, a Belügyminisztérium gazdasági és informatikai helyettes államtitkára azt emelte ki, hogy - a mentés és a segítségnyújtás hatékonyabbá tételén túl - a 112-es segélyhívó központjainak kialakításával munkahelyeket is teremtenek, ahol a szakképzett munkaerő, valamint a hátrányos helyzetűek foglalkoztatása is fontos szempont.
Kifejtette, hogy a két hívásirányító központ helyszínének kiválasztásakor a munkanélküliségi rátát, valamint azt is figyelembe vették, hogy hol vannak a célnak megfelelő ingatlanok. Ezek alapján a központokat Miskolcon egy volt honvédségi, valamint Szombathelyen egy korábbi határőri, majd rendőrségi épületben alakították ki. A call centerekben váltásban fognak dolgozni az operátorok, így a két központ létrehozásával 850 új munkahelyet hoztak létre - hangsúlyozta.
Tóth László azt is elmondta, hogy a hívást fogadóknak fontos szerepük lesz a fals hívások kiszűrésében, hogy csak olyan eseményeket adjanak át a készenléti szervek irányítóinak, amelyek tényleges beavatkozást, intézkedést igényelnek.
Göndör László, az ESR-112 projekt vezetője közölte: hamarosan társadalmi kampányt indítanak, hogy az állampolgárok megismerjék a 112-es hívószámot és a használatát. Kiemelte továbbá, hogy a 112-es egységes hívószám mellett egyelőre a készenléti szervek jelenlegi hívószámai - a 104, a 105 és a 107 - is élni fognak.