• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Gond van a mentősáv bevezetésével

Hírek Forrás: MTI

Nehézkesen indult a mentősáv bevezetése az osztrák autópályákon az első félév tapasztalatai alapján.

Az osztrák sajtó arról számolt be, hogy a hatóságok szerint csak több időre van szükség, amíg az autósok megszokják az új szabályozást.

Január elseje óta - Németországhoz és Csehországhoz hasonlóan - az osztrák autópályákon és autóutakon is kötelező torlódás vagy forgalmi dugó esetén félrehúzódniuk az autósoknak és szabadon hagyniuk egy mentősávot (Rettungsgasse) a mentők, a tűzoltóság és a rendőrség járművei számára.

Mentőszolgálatok munkatársai a napokban a Kurier című lapnak az ország több részén is arról számoltak be, hogy a mentősáv gyakran "nem működik", illetve a szabályt megszegők miatt tovább tart eljutniuk a balesetek helyszínére, mint korábban. Van, aki ezért szívesen visszaállítaná a korábbi gyakorlatot, amikor a leállósávon közlekedtek a mentőjárművek.

Legtöbbször az jelent akadályt, hogy nem minden autós húzódik félre, vagy nem a megfelelő irányba húzódik le, vagy pedig előrehajt a mentőknek szabadon hagyott helyen.

Hivatalos felmérés nem készült a témában, de egy májusi közvélemény-kutatáson az osztrákok 80 százaléka szintén úgy vélekedett, hogy az esetek többségében nem alakítanak ki mentősávot a dugóba kerülő autósok. Csak 15,5 százalék mondta azt, hogy jól működik a szabályozás. 93 százalék szerint ellenőrzés és büntetés nélkül az autósok nem is fogják betartani az új rendelkezést. A törvény szerint akár 726 euró (mintegy 202 ezer forint), mentőjármű előrejutásának akadályozása esetén ennek akár a háromszorosa is kiszabható büntetésként, de az ellenőrzés szigora tartományonként változó.

Az egyes munkatársak nyilatkozataitól eltérően a mentőszolgálatok hivatalosan kitartanak a mentősáv mellett, ahogy a hatóságok is. A közlekedési minisztérium és a rendőrség szerint egyszerűen csak több időre van szükség, amíg az autósok megszokják az új szabályokat. A belügyminisztérium szóvivője szerint túlzás volna arról beszélni, hogy nem jó a szabályozás, csak azért, mert egyesek megszegik. Azt egyelőre nem tervezik, hogy az eddiginél szigorúbb ellenőrzéssel kényszerítsék ki a betartását.

Az osztrákok 77 százaléka mindettől függetlenül alapjában véve jó elképzelésnek tartja a mentősávot, és abban bízik, hogy javulni fog a helyzet. De kiderült a felmérésből az is, hogy minden ötödik válaszadó nem jól ismerte az új rendelkezéseket.

A szabályok szerint a mentősávot még azelőtt ki kell alakítani, hogy leállna a forgalom. Kétsávos utakon a belső sávban haladóknak balra, a külső sávban haladóknak jobbra kell húzódniuk, amennyire csak lehetséges, egészen a burkolat széléig. Hasonlóan a három- vagy többsávos utakon a belső sávban levőknek balra, a többieknek jobbra kell félrehúzódniuk. Ehhez a leállósávot is igénybe vehetik az autósok.

A hatóságok szerint a mentősáv átlagosan négy perccel rövidíti meg a mentés időtartamát, így akár negyven százalékkal is javíthatja a balesetet szenvedettek túlélési esélyeit.

Legolvasottabb cikkeink