• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Hivatalosan is rákkeltőek a dízelmotorok kipufogógázai

Hírek Forrás: MTI

Valószínűleg daganatképző helyett bizonyítottan rákkeltővé minősítették.

Bizonyítottan rákkeltő hatásúnak nyilvánította a dízelmotorok kipufogógázait közleményben az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Nemzetközi Rákkutató Ügynöksége (IARC).Legutóbb 1989-ben elemezte az ügynökség a dízel-kipufogógázok hatását, amikor "valószínűleg daganatképzőnek" nyilvánította.

A döntés független szakértők egyhetes lyoni tanácskozásán született, amelyen a dízelolaj és a gazolin lehetséges hatásait vizsgálták. A munkacsoport megjelent tanulmányokat, állatkísérletek, valamint korlátozott humánvizsgálatok eredményeit elemezte. Az egyik legátfogóbb tanulmányt ez év márciusában tette közzé az amerikai Nemzeti Rákkutatási Intézet, amely 1947-től követte 12 300 bányász egészségi állapotát. A szerzők azt találták, hogy a bányászoknál a dízel-kipufogógázok miatt magasabb a tüdőrák kockázata.

A WHO szakértők az elemzések alapján a dízelmotorok kipufogógázait a korábbi IARC 2A, az emberben "valószínűleg daganatképző" anyagok kategóriájából átsorolták az IARC1, vagyis az emberben epidemiológiai adatokkal is bizonyítottan daganatkeltő anyagok csoportjába. Ebbe a kategóriába tartozik az azbeszt, az arzén, a mustárgáz, a dohány és az alkohol.
A munkacsoport arra a következtetésre jutott, hogy a dízelmotorok kipufogógázai tüdőrákot okoznak, és növelik a hólyagrák kockázatát is" - hangsúlyozza a WHO közleménye.

Christopher Portier, az IARC-munkacsoport elnöke azt emelte ki, hogy a szakértők egységes álláspontra jutottak, miszerint a dízel-kipufogógázok tüdőrákot okoznak. "A dízelrészecskék egyéb egészségkárosító hatásából kiindulva világszerte csökkenteni kell e kemikáliáknak való kitettséget" - emelte ki Portier.

Az amerikai dízelmotorgyártókat képviselő csoport viszont arra mutat rá, hogy az elmúlt évtizedekben a jelentős technológiai újításoknak köszönhetően 95 százalékkal csökkent a teherjárművek és buszok nitrogénoxid- és kénkibocsátása.

Némely szakértő viszont semmi meglepőt sem talál az új besorolásban. "Közismert a karcinogén hatása annak, ha valaki rendszeresen ki van téve a dízelmotor kipufogógázainak" - hangsúlyozta Ken Donaldson, az Edinburghi Egyetem professzora. A kipufogógázokban lévő részecskék a tüdőbe jutva gyulladást okoznak, idővel ez rosszindulatú daganat kialakulásához vezethet.

Ugyanakkor Donaldson professzor megjegyzi, hogy a tüdőrákot többféle károsító tényező együttes hatása okozza, s például a dohányzás sokkal ártalmasabb. Leginkább azok az emberek veszélyeztetettek, akik munkakörük miatt rendszeresen ki vannak téve a dízel-kipufogógázok magas szintjének, ide sorolhatók a teherautó-vezetők, a gépszerelők, valamint a bányászok.