A módosított fogyasztóvédelmi törvény célja a fogyasztók magasabb szintű védelme és az érintett vállalkozások terheinek csökkentése - mondta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) jogi szakértője egy szakmai fórumot megelőző sajtótájékoztatón.
Solymossy Péter a törvény legfontosabb változásai között a panasztétel során elkészült jegyzőkönyv megőrzési időtartamát és a fogyasztóvédelmi panaszok elévülését említette meg, ezek körében öt évre változott a szabályozás. A telefonon vagy elektronikusan benyújtott panaszok esetében a vállalkozás köteles egyedi azonosítószámot biztosítani a fogyasztónak.
A szakember kiemelte: a kkv-k számára előny, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság bizonyos esetekben nem folytat le eljárást, csak felhívja a figyelmet a hiányosságra, és kéri annak megszüntetését. Az első esetben még nem szankcionál, csak figyelmeztet a hatóság, de ha továbbra is fennáll a jogsértő állapot, eljárást indíthat az NFH. Ez annyiban jelent könnyebbséget, hogy a vállalkozások egy következő jogsértés esetében nem lesznek visszaesők, tehát a szabályozás a jogkövető magatartást nagymértékben támogatja.
Solymossy felhívta a figyelmet, hogy a törvénymódosítás révén már a kkv-k is beletartoznak a fogyasztói kategóriába, ha a gazdasági tevékenységén kívül járnak el vagy kötnek szerződést, így valamelyik közszolgáltatóval való vitás ügyében már fogyasztónak minősül a vállalkozó.
Görömbeiné Balmaz Katalin, a megyei békéltető testület elnöke elmondta: egyre több vállalkozás tesz úgynevezett alávetési nyilatkozatot, amely azt jelenti, hogy elfogadja a békéltető testület döntését. A fogyasztóbarát vállalkozás cím elnyerésének ugyanis alapfeltétele, hogy a vállalkozás általános alávetési nyilatkozatot tegyen - tette hozzá az elnök.