Eddig a rehabilitációs és a rokkantsági ügyekben három szervezet járt el.
Július elsején kezdik meg működésüket a megyei és fővárosi kormányhivatalok önálló szakigazgatási szerveiként a rehabilitációs szakigazgatási szervek, melyek illetékességi területe – a fővárosit kivéve – megegyezik a megyei kormányhivatalokéval. (Az elérhetőségek a megyei kormányhivatalok honlapjain találhatók)
Eddig a rehabilitációs és a rokkantsági ellátás iránti igénybejelentések és kérelmek ügyében három szervezet járt el. A beadványokat az NRSZH szakhatósági állásfoglalása alapján a megyei és fővárosi kormányhivatalok nyugdíjbiztosítási igazgatóságai bírálták el, a foglalkoztatási szakterületet érintő ügyeket pedig a munkaügyi központ kirendeltségei kezelték. Ezeket a feladatokat 2012. július 1-jétől a három szervezet munkatársaiból szerveződött hatóság, a fővárosi és megyei kormányhivatalok rehabilitációs szakigazgatási szerveinek munkatársai látják el, a folyósítás továbbra is a Nyugdíjfolyósító dolga.
A nyugdíjbiztosítási szerveknél folyamatban lévő ügyek július 1-től változatlan ügyszámmal, az ügyfelek közreműködése nélkül, hivatalból kerülnek át a rehabilitációs szakigazgatási szervekhez. Az érintett ügyfelek értesítést kapnak az ügyük áttételéről.
Amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik, a rehabilitációs szakigazgatási szervek által végzett komplex minősítés, szakhatósági, illetve szakértői feladatok jogorvoslati eljárásában másodfokú hatáskörrel a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal rendelkezik. A részletes tájékoztató: ügyek és helyek