Tízmillió forinttal bírságolta meg a GVH a termék forgalmazóját.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Viva Natura World Kft. fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor egyes termékeit valótlan hatás-állításokkal népszerűsítette, ezért a hivatal 10.000.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást.
A vállalkozás az alábbi termékeit 2009 tavaszától 2013. január 18-ig számos valótlan egészségre ható, illetve tiltott gyógyhatásra utaló hatás-állítással népszerűsítette:
• Kombucha gomba kultúra,
• Kombucha koncentrátum,
• Kombucha koncentrátum ananásszal, csipkebogyóval és papayával,
• Kombucha koncentrátum papayával,
• Kombucha koncentrátum búzafűvel,
• Kombucha koncentrátum csipkebogyóval,
• Kombucha koncentrátum inulinnal, ananásszal, csipkebogyóval és papayával,
• Kombucha koncentrátum jóddal,
• Imponáll zöldzab, zeller, zöldárpa, csalán, csipkebogyó tabletta,
• Áfonya-acerola kapszula,
• Alen, illetve a
• Mokusaku talptapasz
A fenti termékekkel kapcsolatban megfogalmazott tájékoztatásokat reklámspotokban, nyomtatott sajtótermékekben, a vállalkozás saját honlapján, elektronikus DM levelekben és egyéb termékleírásokban juttatták el a fogyasztókhoz. A GVH észrevétele szerint a tájékoztatások fő üzenete a fogyasztó számára az volt, hogy a termékek használatával számos betegség hatékonyan kezelhető, orvosolható, megelőzhető, valamint egészségmegőrző hatása is van a termékeknek.
A GVH megállapította, hogy a vállalkozás fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatot folytatott, mivel a vizsgálat során nem tudott olyan bizonyítékot benyújtani, amely igazolta volna, hogy a termékek ténylegesen rendelkeznek a hirdetett hatásokkal. A hivatal a jogsértés elkövetéséért 10.000.000 Ft bírságot szabott ki a vállalkozásra, valamint megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.
A GVH a bírságok meghatározásánál súlyosító körülményként értékelte, hogy a tájékoztatások a fogyasztók széles rétegéhez jutottak el, illetve azt a körülményt, hogy a hosszú ideig elhúzódó reklámozási tevékenységükkel a vállalkozások az egészségügyi problémákkal küzdő, sérülékeny fogyasztói réteget célozták meg.
A GVH megállapította továbbá, hogy a tájékoztatások elsősorban azon fogyasztóknak szóltak, akik kifejezetten betegségek megelőzése vagy gyógyulás, illetve kezelések kiegészítése céljából keresik a különböző terápiás lehetőségeket. Fontos megjegyezni, hogy az egészségre és az emberi szervezetre ható termékek esetén a különféle betegségben szenvedő vagy azt megelőzni szándékozó emberek sérülékeny fogyasztói csoportot alkotnak. Ők a gyógyulás vagy gyógyító hatás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak a gyógyulást ígérő tájékoztatásokra, emiatt különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző, bizonyított állításokat tartalmazó tájékoztatásnak.