Segít az életstratégia kialakításában a középiskolások közösségi szolgálata.
Kedvezőek a diákság körében a közösségi szolgálat első tapasztalatai, a középiskolás fiatalok a kezdeti kétkedésen túljutva az esetek többségében szívesen vesznek részt a hét témakörben szabadon választható tevékenység valamelyikében - mondta Bodó Márton, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) tudományos munkatársa az MTI-nek.
A 2011-ben hozott köznevelési törvény szerint 2016-tól az érettségi vizsga megszerzése feltétele 50 óra közösségi szolgálat elvégzése. A középiskolások 2016-ig fokozatosan kapcsolódnak be a közösségi szolgálatba: a miniszteri rendelet szerint először az előző, 2012/13-as tanévben kilencedik osztályos diákoknál kellett megszervezniük az iskoláknak a közösségi szolgálatot, az 50 órát három év alatt lehet elvégezni.
Van olyan intézmény, ahol már bevezették a közösségi szolgálatot, amely az Egyesült Államokból és Angliából indult el, és egyre több országban része a fiatalok nevelésének.
Bodó Márton elmondta: eddig nagyjából az iskolák egynegyedének diákjai vettek részt a szolgálatban. A visszajelzések szerint a tevékenység révén javult a fiatalok önismerete, és könnyebbé vált számukra a pályaválasztás is - tette hozzá az OFI szakreferense.
Magyarországon ezt a fajta szolgálatot egy felmérés is indokolttá teszi. Az emberek hozzáállását a cselekvő, a panaszkodó és a lázadó kategóriában vizsgálták 27 országban. A magyarok a leginkább panaszkodóaknak bizonyultak, és a másik két kategóriában sem végeztek jó helyen. A felnőtté váló generációknak ezen mutatók javulásában segíthet a közösségi szolgálat - hangsúlyozta Bodó Márton.
Sokfajta közösségi szolgálat választható. Lehet például az iskolán belül a gyengébbeket korrepetálni, a szociális otthonokban, kórházakban az idősekkel beszélgetni, az óvodákban a gyerekeknek mesét olvasni. Emellett a hajléktalanok, fogyatékkal élők felkarolásától a tűzoltók munkájával való megismerkedésen át a hadisírgondozásig számos elfoglaltság számít közösségi szolgálatnak.
Mindehhez az intézmények és iskolák közötti együttműködés is szükséges. A fővárosi önkormányzat például informatikai rendszert dolgoz ki a diákok szolgálatának segítésére, és az Országos Polgárőr Szövetség is keresi a kapcsolatot az iskolákkal, a többi között számítanak az iskolásokra az illegális szemétlerakók feltérképezésében - sorolta Bodó Márton.
Az MTI tudósítói néhány közösségi szolgálat működéséről gyűjtöttek információt. Köztük a Szent Pantaleon Kórházban, ahol a dunaújvárosi Széchenyi István Gimnázium diákjai az utóbbi két tanévben végeztek munkát. Erdély-Franyó Anna ápolási igazgatóhelyettes elmondta, hogy az önkéntes fiatalok szakápoló irányításával a betegek étkeztetésében, az ágyazásban, a kórterem rendbetételében segítettek. Értékelése szerint a kezdeményezés bevált, a gyerekek közül többen éppen a kórházban szerzett élmények hatására határoztak úgy, hogy egészségügyi pályát választanak.