• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Lezárult két egészségügyi intézmény ellenőrzése

Hírek Forrás: Állami Számvevőszék

Az ÁSZ megállapította, hogy mindkét önkormányzat szabályszerűen gyakorolta a tulajdonosi jogokat.

Lezárult az ÁSZ vizsgálat két önkormányzati tulajdonban lévő egészségügyi intézménynél. A XIII. Kerületi Egészségügyi Szolgálat Közhasznú Nonprofit Kft. és a Ferencvárosi Egészségügyi Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. 2012-2015 közötti gazdálkodási tevékenységét ellenőrizte az Állami Számvevőszék, amely megállapította, hogy a XIII. és a IX. kerületi önkormányzat a tulajdonosi jogokat egyaránt összességében szabályszerűen gyakorolta.

Az ÁSZ szerint a két társaság vagyongazdálkodása és belső szabályozottsága összességében megfelelt az előírásoknak, fizetőképességük biztosított volt, önköltségszámítást azonban nem végeztek. A bevételek és ráfordítások elszámolása mindkét társaságnál szabályszerű volt, azonban a ferencvárosi egészségügyi intézménynél a beruházások, felújítások és az értékcsökkenési leírás elszámolása nem volt megfelelő.

A XIII. kerületi egészségügyi intézmény ellenőrzése

A Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzata 100%-os tulajdonában lévő XIII. Kerületi Egészségügyi Szolgálat Közhasznú Nonprofit Kft. feladata a kerület mintegy 120 ezer fős lakosságának általános-, szakorvosi és fogorvosi járóbeteg ellátása, valamint egyéb humán-egészségügyi ellátása. A feladatellátást szolgáló ingatlanokat az önkormányzat a társaság ingyenes használatába adta. A társaság mérlegfőösszege 2012-ről 2015-re 456 millió Ft-ról 606 millió Ft-ra növekedett. A bevételek összege az OEP finanszírozás és a közhasznú bevételek növekedésének hatására 2012-ről 2015-re 99 millió Ft-tal emelkedett. A társaság az önkormányzattól az ellenőrzött időszakban összesen 475 millió Ft működési és 468 millió Ft felhalmozási célú támogatásban részesült. A kötelezettségek több mint ötszörös, 74 millió Ft-tal történő növekedése a társaság fizetőképességére nem jelentett kockázatot.

Az önkormányzat a tulajdonosi jogok gyakorlásának kereteit a vagyongazdálkodási rendeletben szabályszerűen meghatározta. A társaság alapító okiratában az előírásoknak megfelelően rögzítették a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyeket. A tulajdonosi jogokat a képviselő-testület összességében szabályszerűen gyakorolta: az üzleti terv készítési kötelezettséget a közszolgáltatási szerződésben előírta a társaság részére, a beszámoló elfogadásáról a felügyelőbizottság írásbeli jelentésének birtokában döntött. A felügyelőbizottság ügyrendjét ugyanakkor az előírások ellenére a képviselő-testület nem hagyta jóvá, ezért annak szabályszerű működésének feltételei nem voltak biztosítottak. 2014-ben a társaság saját tőkéje a törzstőke fele alá csökkent, ennek következtében a képviselő-testület szabályszerűen döntött a törzstőke 5 millió Ft-ra való leszállításáról és az eredménytartalék 74 millió Ft-ra történő emeléséről. Az önkormányzat belső ellenőrzése a társaságnál az ellenőrzött időszakban tíz alkalommal végzett ellenőrzést, ezzel folyamatosan támogatta a szabályszerű működés kontrollját.

A társaság rendelkezett a számviteli törvény előírásainak megfelelő számviteli szabályzatokkal, azonban az önköltségszámítás rendjére vonatkozó szabályzatot a törvényben előírtak ellenére csak 2015-től léptették hatályba. A saját vagyon nyilvántartása és leltározása a jogszabályi és a belső előírásoknak megfelelt. A társaság a tervezési, beszámolási, adatszolgáltatási és közzétételi kötelezettségének határidőben eleget tett. A bevételeket és a ráfordításokat, továbbá a beruházásokat, felújításokat összességében szabályszerűen számolták el. Az ellenőrzés feltárta ugyanakkor, hogy a társaság önköltségszámítást az önköltségszámítás rendjére vonatkozó szabályzatban foglaltak ellenére a térítési díj ellenében ellátott tevékenységei tekintetében nem végzett.

Az Állami Számvevőszék jelentésében az ügyvezetőnek kettő, a polgármesternek egy javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

A ferencvárosi egészségügyi intézmény ellenőrzése

A Budapest Főváros IX. kerület Ferencváros Önkormányzata 100%-os tulajdonában lévő Ferencvárosi Egészségügyi Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. az önkormányzattal kötött feladat-ellátási szerződés alapján, a kerület közel 60 ezer fős népességére kiterjedően látta el közfeladatát, melyet öt alapszakmában; belgyógyászat, sebészet, nőgyógyászat, laboratórium és képalkotó diagnosztika területén, összesen négy telephelyen elhelyezett járóbeteg szakrendeléseivel biztosított. A társaság mérlegfőösszege 2012 végéről 2015 végére 105,6 millió Ft-ról 155,7 millió Ft-ra, az összes bevétele 957,4 millió Ft-ról 1 milliárd 48,6 millió Ft-ra emelkedett. Az ellátás finanszírozását az OEP és az önkormányzat által nyújtott támogatás biztosította. Az önkormányzat 2012-2015 között összesen 789,8 millió Ft működési célú, ezen felül 2012-ben 4,9 millió Ft, 2013-ban 15 millió Ft fejlesztési célú támogatást nyújtott a társaságnak, a különféle szűrőprogramokat további 29,8 millió Ft-tal támogatta.

Az önkormányzat a tulajdonosi jogok gyakorlásának kereteit alapító okiratban, annak gyakorlásának rendjét a vagyongazdálkodási rendeletben és az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában szabályszerűen meghatározta. A tulajdonosi jogokat a képviselő-testület szabályszerűen gyakorolta. A képviselő-testület az üzleti terv készítési kötelezettséget a feladat-ellátási szerződésben előírta a társaság részére, a beszámoló elfogadásáról az felügyelőbizottság írásbeli jelentésének és a könyvvizsgálói vélemény birtokában döntött. A felügyelőbizottság ügyrendjét a képviselő-testület az előírások ellenére nem hagyta jóvá, ezért annak szabályszerű működésének feltételei nem voltak biztosítottak. Az önkormányzat belső ellenőrzése a társaságnál 2012-ben végzett ellenőrzést.
A társaság rendelkezett a számviteli törvény előírásainak megfelelő

számviteli szabályzatokkal, azonban a számlarend tartalma nem felelt meg a törvényben előírtaknak. A saját vagyon nyilvántartása a jogszabályi és a belső előírásoknak összességében megfelelt. A társaság fizetőképessége biztosított volt. A társaság a tervezési, beszámolási, adatszolgáltatási kötelezettségének határidőben eleget tett, ugyanakkor a törvényben előírt közzétételi kötelezettségét teljes körűen nem teljesítette, továbbá a közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjét sem szabályozta.

A bevételeket és a ráfordításokat összességében szabályszerűen számolták el. Az ellenőrzés feltárta azonban, hogy a beruházások, felújítások és az értékcsökkenési leírás elszámolása az üzembe helyezési okmány kiállításának elmaradása miatt nem volt megfelelő. A társaság az önköltségszámítási szabályzat előírása ellenére nem végzett önköltségszámítást. A társaság 2012-ben az államadósságra befolyással bíró lízingszerződéseket kötött 6,5 millió Ft összegben, amelyek a jogszabályi előírásoknak nem feleltek meg.

Az Állami Számvevőszék jelentésében az ügyvezetőnek hat, a polgármesternek egy javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

Legolvasottabb cikkeink