A február 1-jétől működő rendszer első két hetének tapasztalatai alapján elmondható, hogy a rendszer kiválóan működik Győrfi Pál szerint.
A Hajdú-Bihar vármegyében február 1-jén bevezetett új, egységes alapellátási ügyeleti rendszerrel egy érthető, átláthatóbb és a betegeket jobban segítő rendszer jött létre - mondta a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón. Rétvári Bence hozzátette: a rendszer bevezetésénél az egyszerűség, a gyorsaság és az orvosi ellátás könnyebb elérhetősége volt a szempont. Mint mondta, az embereknek baj esetén nem kell "kitalálni", hogy a megyében éppen hol, melyik egészségügyi szolgáltatót kell hívni, csak az újonnan bevezetett 1830-as számra kell telefonálni.
Ez a szám egységes lesz az országban - hasonlóan a 112-es sürgősségi számhoz - és szintén erős minőségbiztosítási feltételekkel üzemel. A hívást fogadó szakember határozza meg, milyen szintű ellátást igényel a betelefonáló - mondta.
Nyitrai Zsolt miniszterelnöki főtanácsadó is arról beszélt, hogy a 1830-as hívószám bevezetése az egészségügyi ellátás hatékonyságát és gyorsaságát célozza. A politikus köszönetet mondott az egészségügyben és a szociális ágazatban dolgozóknak, ápolóknak, orvosoknak, mentősöknek, háziorvosoknak áldozatos munkájukért.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs igazgatója úgy értékelt: a február 1-jétől működő rendszer első két hetének tapasztalatai alapján elmondható, hogy a rendszer kiválóan működik. Jelezte: március 1-jétől Győr-Moson-Sopron és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében "élesedik" az új ügyeleti rendszer. A szóvivő a hajdú-bihari adatokat ismertetve elmondta, a háziorvosi, majd az azt követő sürgősségi ügyeleti időszak első két hétben közel 1 200 beteget láttak el, és panasz nem érkezett az ellátással kapcsolatban. Nem igazolódtak be azok a félelmek, hogy a háziorvosi ügyeletek nem lesznek képesek megbirkózni a betegforgalommal - tette hozzá. A háziorvosi ügyeleti ellátást a 11 telephelyen összesen 782 beteg (610 felnőtt és 172 gyermek) vette igénybe, azaz a betegforgalom naponta átlagosan 5,07 beteg volt. A 22 óra utáni sürgősségi ügyeleti ellátást az 5 telephelyen hétköznap összesen 104 beteg vette igénybe, az átlagos betegforgalom naponta 1,89 beteg/telephely volt.
Hétvégén 14 óra és másnap reggel 8 óra között a 11 telephelyen 301 beteg vette igénybe az ellátást, az átlagos betegforgalom naponta 6,84 beteg/telephely volt. A teljes alapellátási ügyeleti időszakban az ügyeleti egységek összesen 133 alkalommal vonultak ki beteghez, ebből 11 alkalommal volt szükség kórházba szállításra - ismertette Győrfi Pál.
A 1830-as számot naponta nagyjából kétszázan hívják, a bevezetés első napjaiban több hívást kaptak, sokan csak kipróbálták, valóban felveszik-e a telefont - jegyezte meg. Győrfi Pál hozzátette: a fejlesztés a mentőszolgálatnál tovább folytatódik, 34 új, korszerű mentőautót kap majd az OMSZ. A sajtótájékoztatón részt vett Csató Gábor, a mentőszolgálat főigazgatója is.
Vezető képünkön: Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára, Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója, Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója és Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője (b-j) az új egészségügyi ügyeleti alapellátási rendszerrel és a bevezetett 1830-as hívószámmal kapcsolatban tartott sajtótájékoztatón Budapesten, a központi mentőállomáson 2023. február 17-én. Fotó: MTI/Soós Lajos