Sokat segítenek a fogyatékkal élők társadalmi integrációjában a hírközlési szolgáltatások.
A fogyatékkal élők teljes társadalmi integrációjában és önálló életvezetésükben a hírközlési szolgáltatások jelentős segítséget nyújtanak - derül ki az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) nem reprezentatív országos felméréséből, amelynek eredményéről szerdán tájékoztatták az MTI-t.
Az NMHH két nem reprezentatív országos felmérése alapján a mobilszolgáltatások és az internet a két legelterjedtebb távközlési szolgáltatás a Magyarországon élő félmillió fogyatékos és további egymillió tartós beteg körében. A digitalizáció a legtöbb fogyatékos ember számára segítség a társadalmi integrációban: így akadálymentesen részt tudnak venni az oktatásban és a munkában.
A mozgássérültek között magas az idősek aránya, így ők kevésbé használják az "okos" infokommunikációs eszközöket, a látássérültek viszont a mozgássérültekhez képest magasabb iskolázottságúak, több közöttük a fiatal is, emiatt jóval nagyobb arányban veszik igénybe a modern technológiákat. Az értelmi fogyatékkal élőknek anyagi okok miatt a távközlés területén már az eszközökhöz való hozzájutás is nehézséget jelent.
A látássérültek háromnegyede panaszkodott arra, hogy nem volt számukra kellő mértékben akadálymentes a távközlési szolgáltatók oldala, de azért több-kevesebb sikerrel használták azt. A hallássérültek, az értelmi fogyatékos emberek és a látássérültek is legnagyobb arányban az akadálymentes dokumentumokat hiányolták.
Bár a távközlési szolgáltatók ügyintézői pozitívan, segítőkészen állnak a fogyatékos ügyfelekhez, ennek ellenére több válaszadó számára is gondot okozott, hogy az ügyintézők a fogyatékos emberekkel kapcsolatban szakmailag felkészületlennek bizonyultak - olvasható az NMHH közleményében.
Hozzátették: az NMHH által megkérdezett fogyatékos emberek közül, a nem személyes ügyintézést igénybe vevők többsége elismerte, hogy amikor telefonon, interneten, írásban fordul a szolgáltatójához, nem közli, nem mondja el, hogy ő fogyatékos ember. A távközlési szolgáltatók azonban akkor tudnak csak speciális segítséget vagy ügyintézési módokat nyújtani a fogyasztóik számára, ha tudják róluk, hogy fogyatékos emberek. A közlemény szerint a fogyatékossággal élők válaszai alapján a legnagyobb segítséget az ügyintézésben az akadálymentes dokumentumok, illetve az ügyfélszolgálati munkatársak felkészítése jelentené.