• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Tovább csökkent a halálos kimenetelű közúti balesetek száma

Hírek 2024.03.11 Forrás: MTI
Tovább csökkent a halálos kimenetelű közúti balesetek száma

Egymillió lakosra vetítve tavaly 49, tavalyelőtt 55 halálos kimenetelű közúti baleset történt Magyarországon.

Az uniós tagországok országútjain mintegy 20 400 halálos kimenetelű közúti baleset történt tavaly, ami egy százalékkal kevesebb az előző évinél, és 10 százalékkal, azaz 2360-zal kevesebb a 2019 évinél - derült ki az Európai Bizottság pénteken közzétett jelentéséből.

A brüsszeli testület jelentése szerint 2019 óta a közúti halálesetek száma alig csökkent Spanyolországban, Franciaországban és Olaszországban, míg Írországban, Lettországban, Hollandiában, Szlovákiában jelentősen, Svédországban kis mértékben nőtt.

"Ezzel szemben az elmúlt négy évben Magyarország, Belgium, Csehország, Dánia és Lengyelország jó úton haladt afelé, hogy elérje azon uniós célt, hogy 2030-ra felére csökkenjen a halálos közúti balesetek száma" - fogalmaztak.

Az Európai Unió tagországai közül a legbiztonságosabb utak továbbra is Svédországban vannak, ahol 22 halálos baleset jut egymillió lakosra, valamint Dániában, ahol ez az arány 27 halálos baleset egymillió lakosra vetítve. Ezzel szemben a legtöbben Bulgária (82 halálos baleset/egymillió lakos) és Románia (81 halálos baleset/egymillió lakos) útjain haltak meg közúti balesetekben tavaly. Ez az arány az unió egészét nézve 46 halálos baleset/egymillió lakos.

A jelentésből kiderült, hogy a halálos közúti balesetek száma Magyarországon 2019-hez képest tavaly 22 százalékkal, a 2022-es adatokhoz képest pedig 12 százalékkal csökkent. Egymillió lakosra vetítve tavaly 49, tavalyelőtt 55 halálos kimenetelű közúti baleset történt Magyarországon.

Közölték továbbá, hogy a 2012-2021 közötti időszakban Magyarországon 10 százalékkal csökkent a halálos áldozatok száma. A súlyos sérülések száma 7 százalékos csökkenést mutatott ugyanebben az időszakban.

A rendelkezésre álló adatok azt mutatják, hogy tavaly az unió egészében a közúti közlekedési balesetek valamivel több mint 52 százaléka vidéki utakon történt, a városi utakon 38 százalék, az autópályákon pedig mintegy 9 százalék volt az ilyen balesetek száma.

A közúti balesetek magyarországi halálos áldozatainak többsége (55 százalék) városi utakon vesztette életét, az autópályákon 11 százalék, az egyéb utakon 34 százalék. Magyarországon az autópályák kivételével minden úttípuson csökkent a halálos áldozatok száma - jegyezték meg.

Az unió egészére vonatkozóan kiemelték: úgy 2022-ben, mint tavaly, több mint kétezer kerékpáros vesztette életét az utakon. A közúti balesetekben elhunyt biciklisek száma az elmúlt tíz évben nem csökkent jelentős mértékben, amit továbbra is a megfelelő infrastruktúra hiánya, valamint a gyorshajtás, a figyelmetlenség, az alkohol és kábítószer hatása alatti vezetés okozott.

A közúti balesetekben 77 százalékban férfiak vesztették életüket. A 65 év feletti halálos áldozatok aránya 29 százalék, a 18-24 éves elhunytaké 12 százalék volt tavaly.

A halálos áldozatok 45 százalékban voltak az autóban utazók, 18 százalék volt a gyalogosok, 19 százalék a motorkerékpárosok, 10 százalék a kerékpárosok aránya.

A városi területeken a veszélyeztetett úthasználók a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorosok voltak, akik az összes (városi) halálos áldozat közel 70 százalékát tették ki tavaly - derült ki az Európai Bizottság jelentéséből.