• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Új besorolás a felsőoktatási stratégiában

Hírek Forrás: MTI

Kancellári rendszer, új finanszírozás, kiválósági professzori cím, új besorolás. Frissített.

Nemzeti tudományegyetemek, egyetemek, főiskolák és közösségi főiskolák - a többi között ezt a besorolást tartalmazza a most elkészült felsőoktatási stratégia. Az MTI birtokába került dokumentum mindezek mellett tartalmazza az új finanszírozási alapelveket és a kiválósági professzori cím bevezetését is a kiemelt egyetemeken. A 34 oldalas felsőoktatási stratégiát a tervek szerint pénteki ülésén fogadja el a Felsőoktatási Kerekasztal.

A dokumentum nemzeti tudományegyetemre lehetséges példaként említi a Debreceni Egyetemet, a Szegedi Tudományegyetemet és a Pécsi Tudományegyetemet, valamint és az Eötvös Loránd Tudományegyetemet (ELTE). Ezen intézmények esetében az alapvető stratégiai célkitűzés, hogy a 2014 és 2020 közötti uniós költségvetési időszak végére megfelelő programok, projektek, fejlesztések révén kerüljenek be a világ élvonalába tartozó intézmények közé. Ez a TOP 200 program.

Egyetemi besorolásúak lennének azok az intézmények, amelyek a saját szakterületükön kiemelkedő tudományos eredményeket értek el, de képzési és tudományos profiljuk viszonylag szűk. Példaként a Budapesti Corvinus Egyetem, a Semmelweis Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Kaposvári, a Miskolci, a Nyugat-magyarországi, a Pannon, a Széchenyi István és a Szent István Egyetem említhetőek meg.

Főiskolák lennének a néhány képzési területen regionális vagy több régióra kiterjedő, esetenként akár országos hatókörrel bíró intézmények, amelyek képzése inkább gyakorlatorientált. Saját szakterületükön esetenként kiemelkedő tudományos eredményeket is elértek, azonban képzési és tudományos profiljuk viszonylag szűk.

A közösségi főiskolák a felsőoktatási intézmények alapjai lennének, lokális intézményként. Ezek az intézmények felsőfokú, diplomás szakembereket, óvónőket, védőnőket, tanítónőket képeznek a jelenlegi bachelor programokban.

Emellett a helyi gazdasági igényeknek, társadalmi funkcióknak megfelelő felsőfokú szakképzések indulhatnának. A főiskolák - a már meglévő képzési kínálatuk révén - helyet biztosítanának társadalmi mobilitási programoknak is. Ide tartozna tehetséges, de hátrányos helyzetű gyermekek mentorálása is. Az MTI úgy tudja, a felsőoktatási államtitkárság ezen intézmények megerősítésére fordítaná a 2014-20-as uniós támogatások egy részét. Azzal számolnak, hogy néhány főiskola megszűnhet, de nagyrészük megtalálja majd a helyét, feladatait az új rendszerben.

A tervek szerint a művészeti képzésben intézményalapú finanszírozás lenne. A kormány az intézményi férőhelyek finanszírozása helyett a jövőben közvetlenül a hallgatókat akarja finanszírozni a 2012-ben bevezetett állami ösztöndíjjal.

A többi intézményt is új elvek szerint finanszíroznák 2014-től. A források 70 százaléka jutna hallgatói létszám és fenntartási, működési költség alapján az egyetemeknek, főiskoláknak, míg 30 százalék jutna a kutatás feltételeinek a megteremtésére.
Azokban az intézményekben, amelyekben nem lenne elég forrás, mert kevés a hallgató, az első évben a hiány 80 százalékát, utána 50-60 százalékát, majd 20 százalékát finanszíroznák.

Az államtitkárság számításai alapján a legjobb intézmények átlagosan 15-18 százalékkal kaphatnak majd több forrást.

A dokumentumból az is kiderül, hogy az önköltséges képzés díja nem lehetne kevesebb, mint az állami ösztöndíj összege, és differenciálás várható a tudományterületek között is.

A kancellári rendszer mintaként januártól a Debreceni és Szegedi Tudományegyetemen, valamint az ELTE-n indulhat el. A kancellárok lesznek azok, akik előkészítik - indoklást mellékelve - a döntéseket, majd a végső döntést a szenátus és a rektor hozza majd meg.
A kancellárok feladata lesz még a gazdaságilag előnytelen konstrukciók megakadályozása is, valamint az informatikai park működtetése. A kancellári rendszert 2015. január 1-jétől kell kötelezően bevezetni.

A tervek között szerepel kiválósági professzori (Professor Excellens) címek bevezetése is. Ők három éven át a bérük mellett annak 75 százalékát kapnák plusz juttatásként, kivéve az akadémiai és levelező tagokat. A címet megismételten is el lehetne nyerni. A 2014-ben induló program a 2013-ban kiváló egyetemi rangot elnyerőt öt intézményre terjed ki. Az adott költségvetési évben közalkalmazotti jogviszonyban lévő egyetemi tanárok legfeljebb 3-4 százaléka kaphatja meg a címet.

A dokumentum szerint a keretszámok eltörlésére vonatkozó kormánydöntés alapján az is világos, hogy nincs helye semmiféle bújtatott, a magyar nyelv hajlékonyságával visszaélő és más néven elnevezett intézményi szintű keretszám-szabályozásnak - például kapacitások meghatározásának - az átalakuló felsőoktatási rendszerben. Ezért, valamint az intézmények saját bevételtermelő képességének a helyreállítása érdekében el kell törölni mindenféle intézményi szintű mesterséges kapacitáskorlátozást. A hallgatóknak a jövőben csak az intézmény természetes kapacitáskorlátai és az intézmény hosszú távú érdekeit szem előtt tartó józan megfontolások szabhassanak határt - olvasható a tervezetben.

Az anyag szerint az a cél, hogy középtávon érje el a magyar felsőoktatás GDP-arányos költségvetési ráfordítási szintje a nagyjából 1-1,2 százalékot.

Nagy többséggel, 10:1 arányban elfogadta a felsőoktatási stratégiát pénteki budapesti ülésén a Felsőoktatási Kerekasztal.
Klinghammer István, az Emberi Erőforrások Minisztériumának felsőoktatási államtitkára az ülés után újságíróknak elmondta, hogy a kerekasztal hét hónapig dolgozott a stratégia megalkotásán, és lépéseket tett a finanszírozás átalakítása, képzési kínálat, a profilok tisztítása területén is.

A dokumentumot jelen formájában egyedül a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara nem támogatta.

Mezey Barna, a Magyar Rektori Konferencia (MRK) elnöke kiemelte: régóta várják, hogy stabilitás jellemezze a felsőoktatás irányítását és finanszírozását. Számos javaslatuk bekerült a stratégiába, és örömmel tapasztalták, hogy alapvetően megváltozott az elmúlt időszakban a felsőoktatás-politika viszonya a területhez.
Hozzátette: az MRK támogatja a finanszírozási koncepciót, amelynek lényege, hogy a minőség alapján a hallgatók dönthessék el, hol tanulnak. Szempont továbbá a tudományos minőség is, ami átlátható és kiszámítható paramétereket eredményez majd.
Ez egyfajta versenyt jelent az intézményeknek, s körükben némi átalakulás is várható majd - rögzítette.

Biztató, hogy az államtitkárság világossá tette: a felvételi eljárásokba nem kíván beavatkozni, és mesterséges kapacitásszámokkal az intézmények a működését nem kívánja gátolni - mondta Mezey Barna. Reméli: a részletkérdések pontosításával olyan kodifikációs dokumentum készül, amelynek alapján valóban szilárd, kiszámítható felsőoktatási rendszer jöhet létre.

Körösparti Péter, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) megbízott elnöke azt mondta: alkalmas a stratégia arra, hogy a törvényalkotási folyamat elinduljon. A HÖOK-elnök három kulcsszót említett: a stabilitást, a minőséget és a finanszírozhatóságot. Fontos, hogy stabil intézményhálózat legyen, és ehhez megfelelő finanszírozásra van szükség. Ezt a stratégiában szereplő modell biztosítani látszik. Minden szakra, a minőségelvű képzésekre bejuthatnak majd a hallgatók. Az intézmények kategorizálása szintén a hallgatók választása alapján történhet majd - mutatott rá.

Kitért arra: azt javasolták, bizonyos adópolitikai kedvezményekkel segítsék, hogy az ipari vállalatok a jövőben jobban hozzájáruljanak a felsőoktatás finanszírozásához, akár ösztöndíjakkal.

Tőrös Szilárd, a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének elnöke kiemelte: kezdettől támogatják a felsőoktatás minőség alapú átszervezést. Üdvözlik a rendszerszemléletű átalakítást, ha a verseny egzakt mérőszámokon alapszik - emelte ki.
Ideális az lenne, ha az ország minden régiójában lenne egy többkarú universitas, amely egy adott iparággal szorosan együttműködne.

Szóvá tette: nem volt bérrendezés 2008 óta, és egyes oktatói rétegeknél reálbércsökkenés következett be. Nagyon fontos, hogy a köznevelési bérrendezés gyorsan terjedjen tovább a felsőoktatásra is - mondta. Miután az államtitkár garanciát vállalt a felsőoktatási életpályamodellre, alkalmasnak tartják az anyagot a kodifikációra - jelezte.

Klinghammer István végül közölte: a miniszter megkapja a stratégiát, a kormány megtárgyalja majd, és ezt követően kerülhet a parlament elé. Szándékaik szerint a következő évben már az új szabályok szerint kezdhetik meg tanulmányaikat a hallgatók.

Legolvasottabb cikkeink