Tizenhat százalékos forgalomnövekedés, egy percent nettó profit.
A dán vállalat úgy döntött, csaknem kétharmadával növeli a diabétesz-ellátással kapcsolatot tartó első vonal beli erőit, hogy erősítse pozícióit az inzulin-piacon, és fokozza részesedését a versengő diabétesz-termékek szegmentumában. A megnövelt létszámú ügynökcsapat elsődleges célpontjai az elsődleges ellátásban dolgozó orvosok lesznek (egy híresen költség-intenzív kör), és gyakrabban látogatják majd az endokrinológusokat is.
A jövő év első felében a Novo Nordisk amerikai diabétesz-gondozást kiszolgáló ügynökeinek létszámát 1200-ról körülbelül 1900-ra emelik. A cég szerint növekedésének kulcsfontosságú tényezője az Egyesült Államok beli diabétesz-piac, ahol a maga 40 százalékos részesedésével éppen az NN a fő szereplő.
A létszámnövelést mindössze néhány nappal az után jelentették be, hogy a Pfizer nyilvánosságra hozta: az új vezérigazgató, Jeff Kindler által intézményesített új stratégia első lépéseként 20 százalékkal csökkentik az amerikai kereskedelmi műveletekben alkalmazott 2200 főnyi ügynöki létszámot.
Ezt számos megfigyelő ama tény régóta esedékes elismerésének tekintette, hogy a gyógyszeripar forgalmazási- és marketing-tevékenysége túlpörgött, és ideje volna visszafogni. Hasonló lépésekkel hívták fel magukra a Pfizerhez hasonló más nagy cégek, például a GlaxoSmithKline, amely korábban jelezte, hogy csökkenti ügynökeinek számát – ha a Pfizer, a világ legnagyobb gyógyszeripari vállalata is így tesz.
A Pfizer és a NN helyzete azonban különböző – aminthogy üzleti modelljük és méretük közt szintén van eltérés. A Pfizer számos fontos szabadalma hamarosan lejár, és kutatási-fejlesztési tevékenységének hatékonysága is felvet bizonyos kérdéseket, a NN viszont az utóbbi időben jelentős növekedést produkált az amerikai piacon, és igyekszik lépést tartani a kereslettel.
Az elemzők többsége pozitívan reagált a cég létszámbővítési terveire, mondván: ez is hozzájárulhat, hogy az NN megtartsa lendületét az Egyesült Államokban. Egyesek ugyanakkor felteszik a kérdést, vajon fenntartható-e a növekedés jelenlegi üteme, és azt sugallják, más, újabb területek meghódítása ugyancsak előnyös lehet.
Az ügynöklétszám növelése kedvez majd az NN inzulinanalóg-portfoliójának – ezen kívül a hosszan ható Levemir- valamint a gyors hatású NovoLog-inzulinnak, továbbá a NovoLog Mix 70/30-nak is, amely egy gyorsan és egy közepesen-hosszan ható inzulin (készre kevert) kombinációja. A képviselők nagy száma megkönnyíti majd az olyan, jelenleg a klinikai fejlesztés alatt álló diabétesz-terápiák piaci bevezetését, amilyen például a GLP-1 analóg liraglutide (jelenleg a III. fázisban).
Az idei év első kilenc hónapjában a NN inzulin-analógjainak forgalma 52 százalékkal, 7,7 milliárd dán koronára (1,4 milliárd dollárra) emelkedett, a humáninzulin- illetve inzulinnal kapcsolatos eladások, amelyek a cég diabétesz-bevételeinek zömét hozzák, mindössze szerény 1 százalékkal nőttek.
Ennek megfelelően a cégcsoport teljes forgalma 16 százalékos növekedéssel elérte 28,3 milliárd koronát, és várhatóan fokozódó versennyel kell számolnia. Az egy évvel ezelőtt még nyereséges tagcégek veszteségei miatt a NN nettó profitja mindössze 1 százalékkal nőtt: 4,7 milliárd koronára. Ez részvényenként 14,6 korona.
A társaság a teljes idei évre 13-15, illetve 13 százalékos összforgalom- és üzemiprofit-növekedést vár. Reményeik szerint jövőre e két ráta 10, illetve 10-15 százalék lesz, de, mint közölték, e prognózisukat nem befolyásolta a létszámnövelési terv.