…31 pennyért (110 forintért) is kapni 28 tablettányi generikus simvastatint...
A konkurrenciaharc jelenlegi kiélezettségét a Scrip szerint jól jellemezte egy kérdés, amelyet valaki a hallgatóság soraiból tett fel: „ugyan hogyan állják a versenyt az európai generikumcégek, amikor az Egyesült Királyságban jelenleg 31 pennyért (kb. 110 forintért) is kapni 28 tablettányi generikus simvastatint?"
A négy vezérigazgatót – Bogsch Eriket (Richter), Hank Klakurát (Merck Gererics), Jíri Michalt, (Zentiva) és dr. Andreas Rummeltet ( Sandoz) dr. Brian Tempest, a Ranbaxy Laboratories alelnök-főtanácsadója kérte fel az eszmecserében való részvételre. Valamennyien elismerték, hogy az éles verseny leszorítja az árakat, és hogy a költségek csökkentése a sikeres stratégiának legfeljebb egyik eleme lehet.
„Gondolkodásunk sarokköve a márkaépítés" – jelentette ki Klakura. Mint mondta, a márkaépítésnek része ugyan az értékesítő szervezet kiépítése és a forgalmazásba, valamint a marketingbe való beruházás, ám [rövid időn belül] a minőség, a járulékos szolgáltatások és a megbízhatóság is fontos elemei lesznek a differenciálódásnak.
Bogsch és Rummelt – így a Scrip – egyetértettek ezzel, vitatták viszont, hogy az ipar továbbra is „kettős pályán" halad majd tovább, tudniillik hogy egyfelől márkás generikumokat, másfelől „commodity drug"-okat gyárt majd. [Commodity drug: széles körben használt alapszer, amilyen pl. a paracetamol.]
Szóba kerültek a kompetitív piacon való talpon maradás egyéb lehetőségei is, például: nehezen előállítható termékek gyártása, új generikumok forgalomba hozatala első gyártóként, intellektuális tulajdon létrehozása az előállítási folyamatok során.
A vezetők abban is egyetértettek, hogy a generikumszektor konszolidációja folytatódni fog, az ipar széttagoltsága azonban általában fennmarad, csakúgy, mint az egyesülések és a felvásárlások lehetősége. Megállapították ugyanakkor, hogy nem állja meg helyét a vélemény, mely szerint az amerikai vállalatok túlságosan bonyolultnak találják az európai piacot.
Dr. Andreas Rummelt, a Novartis generikum-részlegének vezérigazgatója a „fő rendezvényen" közölte, hogy cége szomatotropin-bioszimilárisa, az Omnitrope az előzetes feltételezéseknek megfelelően lassan „veti meg a lábát" az Egyesült Államokban, ahol tavaly év végén hozták forgalomba. A bioszimilárisok, úgymond, most körülbelül abban a helyzetben vannak, mint harminc éve a vegyianyag-alapú generikumok; a bioszimiláris azonban különbözik a generikumtól, és forgalmazni is másképpen kell. Mint megállapította, az originátor cégek keményen lobbiznak a bioszimilárisok ellen.