• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

A dolgozók fogják igazán megsínyleni a járványt

Lapszemle 2020.03.07 Forrás: merce.hu
A dolgozók fogják igazán megsínyleni a járványt

A koronavírus-járvány hatására idén csökkenni fognak a globális légszennyezési mutatók.

Az elmúlt napokban, hetekben nem túlzás azt állítani, hogy a kínai Vuhanból kiindult újtípusú koronavírus-járvány (a keresztségben COVID-19) uralta a magyarországi és a nemzetközi médiát, a Külügy- és a Belügyminisztérium nap mint nap tájékoztat a nemzetközi és magyarországi helyzetről, és folyamatosan kerülnek napvilágra az új információk a betegség természetéről és terjedéséről.

Azt egyelőre nem tudhatjuk biztosan, hogyan terjed a betegség, és egészségügyi szempontból milyen hatásai lehetnek globálisan és Magyarországon, ugyanakkor az már látszik, hogy lesznek folyamatok, melyekre legalábbis hónapokig, de talán évekig tartó befolyással lesz a járvány és annak tágabb értelemben vett velejárói - írja a merce.hu.

Ahogy arról a magyar média is beszámolt, jelenleg talán a leglátványosabb fejlemény, hogy Kínában radikálisan csökkent a levegő szennyezettsége, miután az üzemek, erőművek csökkentették termelésüket a karantén által érintett területeken – a munkások nem mentek be a gyárakba, melyek így annyi energiára sem éheztek, ez pedig kevesebb károsanyag kibocsátásával jár, de az autók (buszok, teherautók) is kevesebbet járják az utakat.

A koronavírus és a karantén eredményei valóban elképesztőek: a NASA műholdfelvételei szerint a mérgező nitrogén-dioxid koncentrációja január 1 és 20, valamint február 10 és 25 között látványosan csökkent a térségben, ez pedig a szakértők szerint a koronavírus miatti kapacitáscsökkentéseknek köszönhető – noha a kínai holdújév miatti vakáció is közrejátszik, a szennyezés visszaesése jóval nagyobb, mint ilyenkor általában.

Fei Liu, a NASA Goddard Űrrepülési Központjának levegőminőség-kutatója elmondta, „Ez volt az első alkalom, hogy egy konkrét esethez kapcsolódóan ekkora terület felett ilyen drámai módon lecsökkent e szennyezőanyag mennyisége.” A kutató ugyanakkor azt is hozzátette, a 2008-as gazdasági válság idején megfigyelhető csökkenés nem volt ilyen hirtelen, ahogy Peking környékén az olimpia idején is tapasztalható volt hasonló visszaesés, azonban ezen esetekben a szennyezés intenzitása hamar visszaállt a korábbi mértékre, vagy még magasabbra.

A szokásos holdújévi – a jelenleginél csekélyebb – kibocsátáscsökkenés után is újra növekedni szokott a károsanyag koncentrációja, ez azonban egyelőre elmaradt. Liu ezzel kapcsolatban elmondta: „Idén sokkal jelentősebb a csökkenés, mint az elmúlt években bármikor, és sokkal hosszabb ideig is tart. Ezen egy pillanatig sem csodálkozom, hisz országszerte számos városban hoztak a vírus terjedésének megfékezésére különféle intézkedéseket.”

A műholdak segítségével megfigyelt nitrogén-dioxidéhoz hasonlóan vélhetően más szennyező anyagok légköri koncentrációja is csökkent az elmúlt időszakban az alacsonyabb intenzitású ipari termelés hatására, és habár az nem vitás, hogy a kibocsátás idővel ismét növekedni fog, azt egyelőre nehéz megjósolni, hogy mikor áll vissza a kínai ipar és közlekedés a megszokott szintre.

Vagyis ezáltal az is elképzelhető, hogy a koronavírus-járvány hatására 2020-ban – az elmúlt évtizedekben szinte egyedülálló módon – csökkenni fognak a globális légszennyezési mutatók, köszönhetően többek között annak, hogy a nemzetközi ellátási láncok miatt nem csupán Kínában, de világszerte is csökken az ipari termelés. Hiába működnének ugyanis világszerte az ipari üzemek, ha Kínában nem készülnek el olyan alkatrészek, melyeket felhasználnának, nem tudnak termelni, míg alternatív beszállítókat nem találnak.

...

Amennyiben pedig csökken az ipari termelés volumene, az magával fogja hozni a fertőzések és a járvány mellett a koronavírus egy másik, áttételes társadalmi hatását, miszerint jóval kevesebb munkásra lesz szükség az üzemekben – ahogy az előrejelzések szerint a szolgáltató szektorban dolgozók is borús idők elé néznek.

További részletek a cikkben.

Legolvasottabb cikkeink