A teljes körű iskolai egészségfejlesztés megvalósítása népegészségügyi, pedagógiai és össztársadalmi cél.
Magyarország alaptörvénye kimondja, hogy mindenkinek joga van a testi és lelki egészséghez. Ezzel a joggal azonban élni is tudni kell, és ennek egyik hatékony eszköze a teljes körű iskolai egészségfejlesztés (TIE). A program elkötelezett hirdetője Somhegyi Annamária főorvos, az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatója, akit az Emberi Erőforrások Minisztériuma a WHO Schools for Health in Europe Network magyar nemzeti koordinátorának nevezett ki, és aki korábban Zombor Gábor, majd Ónodi-Szűcs Zoltán egészségügyért felelős államtitkár felhatalmazott szakértőjeként segítette a TIE ágazatközi feladatait. A szakember most interjút adott a Magyar Időknek.
– A teljes körű intézményi egészségfejlesztést 2012 óta jogszabály írja elő minden köznevelési intézménynek. Lényege, hogy a pedagógusoknak a gyerekekkel töltött évek során úgy kell a mindennapokat megoldaniuk, hogy az a gyerekek egészségét szolgálja, voltaképpen tehát beépül a mindennapok menetébe, vagyis – akárcsak otthon, a családban – az intézményekben is folyamatosan törődni kell az egészséggel. A népegészségügy nagy eredménye, hogy sikerült a teljes körű intézményi egészségfejlesztést köznevelési előírássá tenni. Mindez pedig azért történhetett, mert az Orbán-kormány köznevelési vezetői elméjükbe és szívükbe zárták, megértették a dolog jelentőségét.
– Fogalmazhatunk úgy, hogy ez nemcsak egy projekt, hanem több annál?
– Ez a mindennapi élet maga: hogyan élünk otthon, és hogyan élhetnek a gyerekek a köznevelés intézményeiben? Fontos, hogy erről tájékoztathassuk a szülőket és a pedagógusokat, hiszen a szülői támogatás, illetve a szülők és pedagógusok együttműködése sokat javít az eredményességen. A szülőknek tisztában kell lenniük azzal, mit várhatnak egészségfejlesztés szempontjából az oktatási intézményektől, a pedagógusoknak pedig érteniük kell, hogy mit vár tőlük az ország. Olyan felnőtteket, akik sorban állnak az egészségügyi intézményekben? Vagy olyanokat, akik jó egészségi állapotban képesek az ország ügyeit előrébb vinni? Az ország jövője ugyanis a felnövekvő generáción, a gyermekeinken múlik.
– A TIE négy egészségfejlesztési alaptevékenységet jelent: az egészséges táplálkozás elősegítését; a mindennapos testnevelést és az ezt kiegészítő egyéb testmozgást; a gyerekek lelki egészségét elősegítő pedagógiai módszerek és a művészetek alkalmazását; valamint az egészségismeretek átadását. Mindezt az összes tanuló és az egész tantestület részvételével, illetve a szülők és az iskola környezetének bevonásával kell csinálni, lehetőleg szakmai ellenőrzés és segítség mellett – ebben van most nagy szerepe a népegészségügynek. További részletek az interjúban