• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

A mentőtisztek a sürgősségi betegellátás igazi szakértői

Lapszemle 2021.07.12 Forrás: haon.hu
A mentőtisztek a sürgősségi betegellátás igazi szakértői

Igazából ennek az új, egységes rendszernek fontos előnye, hogy nem a betegnek kelljkitalálnia, hogy neki mennyire komoly a baja.

Legyen egy homogén, egységes, átlátható, minőségbiztosított és korszerűen működő ügyeleti rendszer, első körben Hajdú-Bihar megyében. Azért nem nézek még távolabb, mert a modellprogramnak az a lényege, hogy a tapasztalatokat értékelik, és kiderül, hogyan tovább - mondta el az új ügyeleti rendszerről Győrfi Pál a haon.hu-nak adott interjúban.

Igazából ennek az új, egységes rendszernek egy nagyon fontos előnye, hogy ne a betegnek kelljen kitalálnia, hogy neki mennyire komoly a baja, milyen segítségre van szüksége, hanem felhívja a központi telefonszámot, ott a szakember telefonon keresztül értékeli a beteg állapotát az információk alapján, és amennyiben életveszély van, mentőt indít, hogyha sürgős, de nem életveszélyes, akkor ügyeletet küld a helyszínre, de olyan is előfordul, hogy erre sincs szükség, hanem tanácsadás zajlik telefonon keresztül. Eddig is ezt csináltuk, a mi hívásfogadó embereink nem egyszerűen diszpécserek, hanem mentésirányítók, akiknek egészségügyi végzettségük és tapasztalatuk is van.

Hogy ki menjen ki a beteghez, ez egy újdonsága a rendszernek. Eddig is részt vettek különféle szakemberek országszerte az ügyeletek munkájában, mi ezt teljesen egységesen szeretnénk csinálni, mégpedig úgy, hogy felvállaltan bevonjuk ebbe azokat a mentőtiszteket, illetve úgynevezett APN ápolókat, akik egyetemi szintű végzettséggel rendelkeznek. Ők olyan kompetenciavizsgákat tettek le, amelyek eredményeképpen sok olyan beavatkozásra jogosultak, ami korábban csak orvosok kezében lehetett. Tehát amikor a mentőtiszt vagy APN ápoló megérkezik a beteghez, akkor egyrészt diagnózist tud felállítani, másrészt pedig az első ellátást is meg tudja adni a betegnek.

Az első hét tapasztalatai alapján az ügyeleti betegek – tehát amikor kiment az ügyeletes a helyszínre – 80 százalékát sikerült a helyszínen ellátni, és csak mintegy 20 százalékát kellett kórházba utalni. 140 címre mentek ki az ügyeleti autók az elmúlt héten megyei szinten, emellett 300 ambuláns beteget is elláttak, ők azok, akik bementek az ügyeletre, és ott kapták meg az ellátást. Egyébként összesen 3300 hívás futott be a Hajdú-Bihar megyei mentőkhöz ezen a héten, ebből 1600 mentőfeladat származott, 140 esetben pedig ügyeleti kocsit küldtünk a helyszínre.

„Voltak olyan esetek, ahol az egységes irányítás olyan szempontból is hasznos volt, hogy azonnal látszott, ez mentőfeladat, de az ügyeletes kocsi sokkal közelebb volt, így a mentésirányító őket is indította. Így történt például Hajdúsámsonban, ahol egy 8 éves gyerek szenvedett áramütést, és Debrecenből indult a rohamkocsi, viszont ott volt a helyi ügyelet, ők el tudták kezdeni az ellátást.”

További részletek a cikkben