Olivér ötéves múlott, nehezen ejti a magyar szavakat, a német jobban megy neki.
Nagymamája meséli róla, hogy kint, Ausztriában foglalkozik már vele logopédus, de a család úgy érzi, nem baj, ha itthon is látja szakember. Ezért is hozta el a kisfiút a Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bonyhádi Tagintézményének nyílt napjára. Olivérnek, akárcsak a többi gyereknek, a rendezvényen nem kell „produkálnia" magát, viszont minden játékot kipróbálhat. A tagintézmény egyik logopédus munkatársa, Jakab Zsuzsanna már sorolja is, mi mindenre van most lehetőség: memóriajáték, a vizuális észleléssel kapcsolatos-, az artikulációt fejlesztő- játékok, légzés gyakorlatok és számtalan mozgásfejlesztő játék kipróbálására. Ez utóbbival kapcsolatban a szakembertől megtudjuk: intő jel lehet a gyermek mozgásfejlődésének elmaradása, gyakran ez jelzi, hogy a beszédfejlődéssel is gond van – olvasható a teol.hu portálján.
Érdekes lehet a „kezdő" szülőnek, hogy a lányoknak 18 hónapos korukig, a fiúknak 2,5 éves korukig illik elkezdeni beszélni. Ha ez nem történik meg, szakemberhez kell fordulni. A pöszeséggel, dadogással kapcsolatban Jakab Zsuzsanna elmondta, élettani pöszeségről beszélünk öt éves korig, de élettani dadogás is létezik.
A gyerekeket ötéves korukban szűrik a logopédusok, ez államilag meghatározott feladat. Általában ekkor még elég idő áll a szakember rendelkezésére ahhoz, hogy a gyermek beszédfejlesztését befejezze az iskola kezdésig. Ha ez mégsincs így, a terápia az iskolás években is folytatódik, hogy a beszédfejlődés elmaradása ne okozzon például diszlexiát, diszgráfiát vagy lelki bajokat. Általánosságban igaz, hogy egy gyereknek fontos az ingergazdag és az úgynevezett beszélő környezet. Azaz, hogy a szülők sokat beszéljenek a gyermekükhöz, sokat meséljenek, magyarázzanak nekik – húzta alá a logopédus.