• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

A patikákban is megjelenhet a polcpénz

Lapszemle Forrás: Medical Online

A korábbi éles elutasításhoz képest oldódik a szabadpolc patikai alkalmazásával szembeni ellenérzés.

A korábban márkahű vásárlók egyre inkább árérzékennyé válnak. A vényköteles és a vény nélküli készítmények forgalma egyaránt lelassult az elmúlt években, annak ellenére, hogy akad gyógyszertár, ahova hetente 30-40 patikalátogató is bejelentkezik a gyártók képviseletében.

A hazai patikák forgalmának 80 százalékát 550 – vényköteles illetve recept nélkül is megvásárolható – termék teszi ki, bár az IMS regisztrációja szerint a gyógyszertárakban összesen 2800 terméket forgalmaznak. Az adatok tehát azt bizonyítják, hogy magasan koncentrált a hazai piac, ami lehetőséget adhat egyrészt a gyártóknak arra, hogy sikeresebb jelenlétet produkáljanak a gyógyszertárakban, a patikáknak pedig arra, hogy némileg diverzifikálják a kínálatukat.

A patikai termékek közül az étrendkiegészítők stabilan tartották magukat, míg a vaklicit eredményeként jelentősen csökken a vényköteles termékek, s kisebb mértékben az OTC készítmények patikai készlete. Korábban kereskedelmi szempontból meghatározó volt, hogy a cégek úgynevezett készletnyomás lehetőségével promotáljanak egy-egy márkát, s különböző akciókkal érjenek el nagyobb értékesítést. A gazdasági válság és a patikák nehéz helyzete miatt ez a stratégia ma már nem fenntartható, s folyamatos figyelmet kíván, hogy miként pörög ki egy-egy termék a gyógyszertárakból.

A legtöbb patikában két-három fajta tradicionális promóciós anyagot engednek kihelyezni. Az eladást illetően sokat jelent a láthatóság, s míg korábban abc sorrendben, vagy terápiás területek alapján helyezték ki a készítményeket, most már a polctervezés is terjed.

A  korábbi éles elutasításhoz képest oldódóban a szabadpolc patikai alkalmazásával szembeni ellenérzés, mondván: ahhoz, hogy a patika a fenntartásához szükséges jövedelmet megtermelje, igazi merkantil eszközöket is alkalmazni kell. Ennek keretében többen az úgynevezett polcpénzt sem tartották elutasítandónak. Jelenleg alig 50 gyógyszertárban van szabad polcos rendszer, s a mozgás egyelőre kétirányú: van ahol épp áttérnek rá, s van ahol visszatérnek a kizárólagos tárához. A hozzászólásokból az derült ki, hogy a patikus szemléletétől, illetve a gyógyszertár fizikai adottságától függ a jelentős helyigényű polcrendszer alkalmazása. Az sem mellékes, hogy kiépítése többletkiadással jár, hiszen lopásgátló csipogókat kell felszerelni, biztonsági őrt alkalmazni a tolvajok ellen.