A megkérdezettek 11 százaléka hitelesebbnek tartotta a hamis egészségügyi híreket, mint a semleges, hiteles híreket.
A Frontiers in Psychology szaklapban megjelent tanulmány szerint a megkérdezett fiatalok 41 százaléka nem tudott különbséget tenni a neten terjedő valós és hamis egészségügyi hírek között – írja az EurekAlerten megjelent sajtóközlemény alapján a 24.hu. Csak a résztvevők 48 százaléka tudta többször kiszúrni, ha egy hírrel meg akarták téveszteni, és a megkérdezettek 11 százaléka hitelesebbnek tartotta az álhíreket, mint a semleges, hiteles híreket.
...
A hamis hírek rossz egészségügyi döntésekhez, kockázatvállaló magatartáshoz és az egészségügyi hatóságokba vetett bizalom elvesztéséhez vezethetnek.
Az üzenetek hitelességével kapcsolatos kutatások többsége a felnőttekre irányult. Dr. Radomír Masaryk, a Comenius Egyetem kutatója és kollégái most azt vizsgálták, hogy a tinédzserek felkészültek-e az interneten megjelenő nagy mennyiségű egészségügyi álhírek kezelésére. „Mivel a serdülők gyakran használják az internetet, általában azt várjuk, hogy már tudják, hogyan kell megközelíteni és értékelni az online információkat, de úgy tűnik, ennek az ellenkezője igaz” – mondta Masaryk.
...
Masaryk és munkatársai olyan kutatást terveztek, amivel értékelhetik az egészségügyi online üzenetek tartalmával és formátumával történő manipuláció hatását. 300 középiskolásnak (16 és 19 év közöttiek) mutattak hét rövid cikket a különböző gyümölcsök és zöldségek egészségjavító hatásairól. Az üzenetek különböző szintűek voltak: hamis üzenet, valódi semleges üzenet és valódi üzenet extra szerkesztői elemekkel (a fent említett öt). A résztvevőket ezután arra kérték, hogy értékeljék az üzenetek megbízhatóságát.
A résztvevők 48 százaléka jobban bízott a semleges egészségügyi üzenetekben, mint a hamisokban. A résztvevők 41 százaléka azonban a hamis és a valódi, de semleges üzeneteket egyformán megbízhatónak értékelte, 11 százaléka pedig a valódi semleges egészségügyi üzeneteket kevésbé tartotta megbízhatónak, mint a hamis egészségügyi üzeneteket.
További részletek a cikkben.