Jelentősen emelkedett az Országos Mentőszolgálat sürgős mentési feladatainak száma, s bár már nem feladata az egyszerű betegszállítás, nem csökkent a mentőkocsik úgynevezett foglaltsági ideje.
Az Egészségbiztosítási Felügyelet még vizsgálja, hogy mi okozhatta a hosszú késlekedést, amikor a szolgálatot a Budai Irgalmasrendi Kórházba hívták egy infarktusos beteghez. „Az Egészségbiztosítási Felügyeletnek adta át a mentőellátással kapcsolatos valamennyi információt és dokumentumot az Országos Mentőszolgálat" - mondta Győrfi Pál kommunikációs igazgató azzal a kérdésünkkel kapcsolatban, mivolt az oka, hogy a szolgálat csak hosszú idő után érkezett a Budai Irgalmasrendi Kórházba, ahol egy akut infarktusos beteget kellett az intézmény egyik telephelyéről a másikra szállítaniuk.
Az Egészségbiztosítási Felügyelet december 3-án hivatalból indított vizsgálatának lezárultáig sem az OMSZ, sem a felügyelet nem ad bővebb felvilágosítást az ügyről, de Győrfi Pál ismertette a szolgálat jelenlegi helyzetét. Ezek szerint a mentés és a betegszállítás januári szétválasztása óta a 104-es segélyhívón érkező életmentésen kívül kizárólag „mentő" és „őrzött" betegszállításokat végeznek. Olyan feladatokról van szó, amelyek ellátásakor a beteg az állapota miatt sürgős segítséget igényel, illetve útközben is beavatkozásokra, vizsgálatokra van szükség.
Az olyan betegszállítási feladatokat, amelyeknél orvosilag nem indokolt sem a sürgősség, sem a magasan képzett személyzet jelenléte, már az Országos Betegszállító Szolgálat látja el. Ennek megfelelően csökkent a mentőszolgálat feladatainak száma is: míg 2007-ben havonta átlagosan 120 ezer feladatot láttak el, addig 2008-ban országosan csak hetvenezret.
A feladatok szétválasztása után változatlanul 771 mentőegység áll szolgálatban. Így hatékonyabbá vált a sürgősségi ellátás, de számuk jelentősen emelkedett, és a mentőkocsik foglaltsági ideje sem csökkent párhuzamosan az egyszerű betegszállítások kiiktatásával, mert az ilyen szállításokat korábban rendszerint „kapcsolt" módon - a súlyos mellett másodikként, harmadikként felvett beteggel - végezték.
Győrfi Pál tájékoztatása szerint 7055 közalkalmazott szakember, valamint 771 mentőkocsi dolgozik a szolgálatnál. A kapacitás ugyan nem csökkent, de több orvosra lenne szükségük. A szolgálat pénzügyi helyzetét stabilnak értékelte a szóvivő. Mint mondta, az OMSZ-nek nincs tartozása, a működés pénzügyi feltételei is megvannak, sőt a jövőben jelentősebb fejlesztéseket terveznek. A 15 perces kiérkezéshez szükséges új mentőállomások megépítésére és felújítására, új mentőautók beszerzésére, orvosi eszközök vásárlására, informatikai fejlesztésre 15 és fél milliárdot fordítanak majd.
A mentőszolgálat közmegítélésével kapcsolatban Győrfi Pál nem osztotta lapunk véleményét, szerinte a sok nehézség ellenére társadalmi elismerés övezi munkájukat, amit a szolgálathoz folyamatosan érkező köszönőlevelek is alátámasztanak. A szóvivő szerint továbbra is mindent megtesznek a mentőellátás színvonalának emelkedéséért és a mentődolgozók munkakörülményeinek javulásáért. Tavaly csaknem 1,4 millió esetben nyújtottak segítséget, és több ezer beteg köszönheti az életét a mentők gyors és szakszerű beavatkozásának. Győrfi Pál elismerte, hogy - mint minden rendszer működésében - náluk is előfordulhatnak ezreléknyi hibák, de „a sikeres feladatellátásra is figyelmet kell fordítani".