• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Az ellátáshoz való jog sérül leggyakrabban

Lapszemle Forrás: hirado.hu

A betegek 39 százaléka fordult tavaly az országos betegjogi hálózathoz az előzetes adatok szerint.

A 2014-es adatok alapján az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központhoz a legtöbb megkeresés a megfelelő egészségügyi ellátáshoz való jog sérülése miatt érkezett, ezt követi az emberi méltósághoz való jog megsértése, a tájékoztatáshoz, illetve a dokumentáció megismeréséhez való jog sérelme.

Novák Krisztina, az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) főigazgatója a Kossuth Rádió Napközben című műsorában elmondta: 2009-ben lakossági és intézményi kutatást végeztek, melynek eredményeiből az derült ki, hogy a lakosság 5-8 százaléka találkozott a jogvédelmi képviselők elérhetőségével, illetve vette igénybe a jogszabály által biztosított szolgáltatásokat. 2013 végén, az intézet egyéves fennállásakor szintén elvégezték a kutatást, s kiderült, hogy 9 és 17 százalékra nőtt azok száma, akik a jogvédelmi képviselő elérhetőségével találkoztak. Novák Krisztina ezt már elég magas bizalmi indexnek nevezte. Hozzátette: 2014 év végén is elvégezték a kutatást, melynek az adatfeldolgozása jelenleg is zajlik. Az előzetes adatokból máris látható, hogy az ismeretség tovább növekedett, a szolgáltatást igénybe vevők száma már 39 százalék fölötti - idézte a műsort a hirado.hu.

Gerőcs Katalin betegjogi képviselő a műsorban kiemelte: a képviselők függetlenek az egészségügyi intézményektől és titoktartási kötelezettségük van. A fekvőbeteg-intézményekben heti, kétheti, havi rendszerességgel tartanak fogadóórákat. Hozzátette: az általuk kezdeményezett vizsgálatoknak mindig nagyobb hangsúlya van, mint ha a beteg egyedül állna ki a jogaiért.

A betegjogi képviselő kiemelte: az egészségügyben a beteg nem alárendelt, hanem egyenrangú félnek kell lennie, és meg kell kapnia a szükséges tájékoztatásokat, az pedig alapjoga, hogy a szakma és az etika szabályai alapján kapja meg a megfelelő egészségügyi ellátást.
Tapasztalatok azt mutatják – tette hozzá Gerőcs Katalin –, hogy nagyon sok esetben a betegek az orvosoknak, a nővéreknek, az egészségügyi dolgozóknak velük szemben tanúsított hangnemére panaszkodnak.