Mostantól csak egy telefonszámot kell megjegyeznünk, ha a rendelési időn kívül adódik egészségügyi panaszunk.
2023 február óta az Országos Mentőszolgálat szervezte, megújult alapellátási ügyeleti rendszer keretében több, mint 900 ezer beteget láttak el vidéken, a modellt most a fővárosban is bevezetik. Csató Gábor, az OMSZ főigazgatója a mandiner.hu-nak részletesen elmondta, hogyan működik az október 1-től működő rendszer, mire számíthatunk, ha tárcsázzuk a 1830-as telefonszámot.
Mit mutatnak az eddigi, vármegyei tapasztalatok?
Tapasztalataink szerint az új rendszer bevált, és hatékonyabb a réginél. A mentőszolgálat felesleges hívásai csökkentek, egycsatornássá váltak a betegutak. Az új rendszerben 2023. február óta 903 ezer betegek láttunk el, akiknek 93 százaléka egyébként szinte minimális egészségügyi ellátást igénylő panasszal fordult az ügyelethez. Folyamatosan mérjük a betegek elégedettségét is, amely az ötös skálán 4,2 feletti.
Budapest azért került az átállás végére, mert itt a legkomplikáltabb az új rendszer kiépítése?
Budapest egészségügyi szervezése, betegútja, az ellátórendszerhez való hozzáférése eltér a vidéki rendszertől. Itt más az úthálózat, a tömegközlekedés, az infrastruktúra. Vármegyei szinten általában egy sürgősségi ellátóhely létezik, Budapesten eleve több. Mi a lakosságszámot és a betegigényeket vizsgáltuk, az intézmények, háziorvosok, mentőállomások számát, területi eloszlását.
Mindezeket alapul véve egy algoritmus segítségével, pontról-pontra lépve alakítottuk ki azt a 18 darab telephelyet, amelyből három kifejezetten gyermekek fogadására szakosodott, míg 15 felnőtt ellátóhelyként funkcionál majd október 1-től a fővárosban. A területi elhelyezést komoly szakmai felkészülés előzte meg, figyelembe vettük Budapest sajátosságait.
A gyakorlatban mi változik október 1-től?
Ettől a naptól kezdve egyetlen telefonszámot, a 1830-at kell hívnunk, ha hétvégén, vagy hétköznap délután négy és reggel nyolc óra között egészségügyi panaszunk van, de a szám a nap 24 órájában elérhető lesz Budapesten. Ezt a számot tárcsázva kapjuk meg a leggyorsabban a szakszerű ellátást.
Ez egy betegút-menedzsment: ha a beteg enyhe tünetekkel fordul hozzánk, akkor azt telefonon is tudjuk kezelni tanácsadással.
Sőt, szakorvosi konzultáció bevonásával akár e-receptet is fel tudnak írni a kollégák. Ha kiderül, hogy a beteg mégis egészségügyi ellátásra szorul, akkor meg tudjuk neki mondani, melyik a hozzá legközelebb eső ügyeleti telephely, ahol ellátást kaphat. Ha a beteg valamilyen oknál fogva ezt nem tudja megtenni, akkor az ügyelet megy ki hozzá, két órán belül. Ha az derül ki a telefonhívás során, hogy a beteg tünetei aggasztók vagy sürgősségi ellátást igényelnek, akkor természetesen mobil ügyeleti egységek is rendelkezésre állnak, de bajtársaim mentőt is tudnak irányítani a helyszínre.
Kivel tudok beszélni, ha tárcsázom a 1830-at?
Hívásfogadóink meghatározott protokoll alapján kérdezik ki a beteget a panaszairól. Eldönti, hogy tudja-e ő maga kezelni a helyzetet tanácsadással. Ha az derül ki, hogy nem, illetve indokolt, hogy szakorvossal beszéljen, akkor ehhez is rendelkezésre áll a megfelelő egészségügyi szakmai háttér.
További részletek a teljes cikkben