Nem érdemes bedőlni az egészségügyi szűrővizsgálatnak álcázott termékbemutatón közölt rossz eredményeknek.
Ahogy a trükkös ügynökök rábeszélőképessége sem nyomhatja el az alapvető fogyasztói jogokat. A termékbemutatós átverések szakértői megint egy lépéssel előrébb járnak. Újfajta átverési módszert alkalmaznak a termékbemutatók egyes szervezői. A gyanútlan fogyasztókat egészségügyi vizsgálatra invitálják, ahol viszonylag súlyos diagnózist közölnek, amelyre megoldást kizárólag a több százezer forint értékű csodaeszközök megvásárlása jelenthet. Úgy tűnik, kezd tömegessé válni a jelenség, ezért a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közleményben figyelmeztetett, hogy fenntartással kezeljük az efféle megkereséseket! Az elmúlt napokban ugrásszerűen megnőtt ugyanis a koruk miatt kiszolgáltatottabb fogyasztók panaszainak száma e területen – írja a Magyar Nemzet – online.
Míg régebben főként szórólapokon invitálták az érdeklődőket utazással egybekötött termékbemutatókra, mostanra a személyre szóló meghívó, a telefonos megkeresés és az utcai leszólítás vált meghatározóvá. A meghívásból azonban nem derül ki, hogy a végső cél az értékesítés, ugyanis a rendezvényeket újabban egészségügyi szűrővizsgálatként hirdetik meg.
Az idén több változás is történt a jogi szabályozásban. Például a szervezők kötelesek a jegyzőnél előzetesen bejelenteni, vagy az is újdonság, hogy a kiszolgáltatott fogyasztókat érintő jogsértésnél a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kötelező bírságot szab ki. Legutóbb június 13-án lépett életbe egy újabb szigorítás, amely szerint a vásárlót a termék átvételének napjától számított nyolc helyett immár tizennégy napon belül illeti meg az indokolás nélküli elállási jog.
Az átverésen alapuló termékbemutatókon jellemzően a túlárazott, ámde kétes minőségű termékeket kínálják, ezért érdemes körültekintően eljárni a vásárláskor. A portékák többnyire hűtő-fűtő-légtisztító berendezések, vízszűrő készülékek, infralámpák, masszázsfotelok, különböző mágnesterápiás eszközök, amelyek gyógyító tulajdonságait minden második esetben megtévesztő módon adják elő.
Ha valaki mégis vásárol, a legfontosabb, hogy alaposan tanulmányozza át az elé rakott szerződést, és a másodpéldányát kérje el. Fontos továbbá észben tartani, hogy az üzletkötők jellemzően erőszakos fellépése sem tántoríthatja el a fogyasztót az alapvető jogainak gyakorlásától. Az idősebb korosztálynak azt javasolja a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, hogy kérjék a fiatalabb családtagok segítségét mind a szerződés értelmezése, mind a jogérvényesítés során.