Mégis ki jön el betegszállítónak minimálbérért, vagy maximum havi bruttó 200 ezer forintért?
Olyan betegszállítók viszik nap mint nap az embereket, akik első adandó alkalommal elmennek bútorszállítónak, annyira kevés a fizetésük a nehéz munkához képest. Kitálalt a hvg.hu egyik bennfentes forrása, miután nemrég óriási botrányt generált, hogy egy trombózisveszélyes beteggel az autóban mentek ételt és cigit venni egy közpénzből fizetett privát betegszállító alkalmazottai. A cég azóta a családnak annyit nem reagált, hogy "bocs". Az állami egészségügyi alap pedig előbb kifizeti a bepanaszolt szolgáltatást, és csak utána kezdi kivizsgálni – írja a hvg.hu.
„Ahogy viselkedtek, arra nincs mentség. Viszont magyarázat van rá: a pénz. Mégis ki jön el betegszállítónak minimálbérért, vagy maximum havi bruttó 200 ezer forintért? Miközben egy Tesco-kiszállító nettóban keres ennyit, és nem kell egész nap beteg embereket emelgetnie" – keserűen kijózanító kommentár az idős beteggel az autóban hamburgerért és cigiért megálló betegszállítók esetéhez. Ráadásul egy olyan szakmabeli látja így, aki évtizedek óta ezen a területen, egy privát betegszállítással foglalkozó cégnél dolgozik, és nemcsak a finanszírozási oldalra, hanem a mindennapi munkára is rálát. Forrásunk vállalta, hogy részletesen beszél a hazai betegszállítás jelenlegi helyzetéről, ugyanakkor az óriási botrányt kavaró eset hullámaitól tartva csak nevének feltüntetése nélkül. Szerinte még a belső szakmai körükben is felzúdulást váltott ki a szeptemberi eset, de ideje tisztázni, miért tart itt az állami pénzből fenntartott betegszállítás.
Egy hónapja hoztuk nyilvánosságra, hogy az AMS Mentőszolgálat éjjel fél kettő és három óra közt szállított át egy idős beteget a Szent János Kórházból egy dél-pesti kórházba úgy, hogy a trombózisveszély miatt kizárólag fekve, hordágyon szállítható asszonynak magának kellett beszállnia az autóba. Utána is szabálytalanul, végig ülve vitték, és még meg is álltak ételt és cigit venni, majd végül Jahn Ferenc Kórházban otthagyták a folyosón.
A miértről több körben kérdeztük az érintetteket: mivel a cég az ügy 30 napon belüli kivizsgálását ígérte, először szerettük volna megtudni a vizsgálat eredményét. Azonban totálisan elzárkóztak a nyilatkozattól, még azt is megtiltották, hogy név szerint említsük a választ megtagadó vezetőt. Korábbi cikkünkben még megszólaltak, elismerték, hogy valóban „nem megfelelő testhelyzetben szállították a beteget", de a túlterheltséggel magyarázták, hogy a délután kettő körül kiadott szállítást miért 11 órával később hajtották végre. Abban viszont semmi kivetnivalót nem láttak, hogy két munkatársuk elment ételt venni, miközben több beteg, köztük a trombózisveszély miatt kizárólag fekve szállítható páciens a járműben ücsörgött. Így a két érintett kolléga megúszta egy figyelmeztetéssel.
A 73 éves asszony szerencsére megúszta a nem éppen betegbarát bánásmódot, jobban van, azóta egy másik intézményben gondoskodnak róla – tudtuk meg lányától, Sebestyén Zsókától. A család azonban mostanáig semmilyen visszajelzést nem kapott, hiába tettek panaszt nemcsak az AMS-nél, hanem az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) egészségügyi ellátórendszer működtetéséért felelős helyettes államtitkáránál is, hiszen ezt a szolgáltatást az állami Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő finanszírozza.
„A történtek után legalább annyit vártunk volna, hogy válaszra méltatnak, mondjuk csak annyit írnak, hogy ’sajnáljuk, és kivizsgáljuk’. Ennyit még egy bank ügyfélszolgálata is rutinból reagál, ha valamit kifogásol az ember – mondta. - Egyeztettünk egy büntetőjogban jártas jogásszal, aki szerint akár a foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés is megvalósulhatott. Hiszen a trombózisgyanú ellenére a mentőbe beszállásra kényszerített, majd ülve szállított édesanyám élete végig veszélyben volt. Ehhez képest aránytalannak tartom, hogy a cég korábbi válaszából úgy tűnik, a betegszállítók megúszták egy ’jaj fiúk, legközelebb ilyet ne’-szintű figyelmeztetéssel."
A teljes riport a hvg.hu oldalán olvasható.