• nátha
    • Vazomotoros nátha – lehet, hogy ettől szenved hetek óta?

      Vazomotoros nátha – lehet, hogy ettől szenved hetek óta?

    • Ha a koronavírus nem lenne elég: épp mindenki náthás

      Ha a koronavírus nem lenne elég: épp mindenki náthás

    • Matematikai modellezés szerint náthává szelídülhet a koronavírus

      Matematikai modellezés szerint náthává szelídülhet a koronavírus

  • melanóma
    • Egyszerű módszer a melanoma korai felismerésére

      Egyszerű módszer a melanoma korai felismerésére

    • Bőrrák megelőzés – praktikus tanácsok

      Bőrrák megelőzés – praktikus tanácsok

    • Melanoma: kevés ismeret, késői diagnózis

      Melanoma: kevés ismeret, késői diagnózis

  • egynapos sebészet
    • Megduplázódott az egynapos sebészeti ellátások aránya

      Megduplázódott az egynapos sebészeti ellátások aránya

    • Egynapos sebészetet adtak át Karácsony Gergelyék

      Egynapos sebészetet adtak át Karácsony Gergelyék

    • Új fejezet a műtétben, diagnosztikában Szabolcsban

      Új fejezet a műtétben, diagnosztikában Szabolcsban

Dühkitöréseket válthatnak ki a testépítéshez használt szteroidok

Lapszemle 2022.09.24 Forrás: Qubit
Dühkitöréseket válthatnak ki a testépítéshez használt szteroidok

A szteroidhasználattal egyenes arányban nőtt a résztvevők pszichopata viselkedésre való hajlama is.

Két friss tanulmány szerint is nagyon rosszul hatnak az agy egészségére a szteroidok – mindegy, hogy a testépítéshez használtakról vagy az allergiára, asztmára felírt szerekről van szó. Utóbbiak hosszú távú használata depressziót, szorongást és delíriumot is előidézhet, írja a Qubit

A szteroidhasználattal egyenes arányban nőtt a résztvevők pszichopata viselkedésre való hajlama is. Minden újabb szteroid 19 százalékkal növelte a pszichopata jegyek valószínűségét (azt a tanulmány nem vizsgálta, hogy milyen folyamatok mennek végbe az agyban). 

Nem csupán a testépítéshez használt szteroidok hatnak károsan az agy egészségére, hanem a gyulladáscsökkentésre használt gyógyszerek is. Az immunszupresszív, gyulladáscsökkentő glükokortioidok fogyasztása olyan neuropszichiátriai hatásokkal járhat, mint a szorongás, a depresszió, a mániás epizódok és a delírium. Ezeket a hatásokat egy ideje már ismeri a pszichiátria, egy augusztus végén a British Medical Journal folyóiratban publikált tanulmány azonban arra is rámutat, hogy mi lehet az oka annak, hogy bizonyos glükokortikoid-használó betegek miért tapasztalnak neuropszhichiátriai tüneteket.

A kutatók a hosszú távú szteroidos gyógyszerhasználatot és a neuropszichiátriai hatásokat az abnormális agyszerkezettel és bizonyos agyterületek zsugorodásával hozták kapcsolatba. A tanulmány szerint a szisztémás kezeléssel és belélegezve kapott glükokortikoidok az agy fehérállomány-integritásának csökkenésével hozhatók kapcsolatba, ez pedig részben alátámasztja a neuropszichiátriai mellékhatásokat.

További részletek a Qubit cikkében. 

Legolvasottabb cikkeink