• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Egészségügy: rendkívüli lépésre készül a kormány

Lapszemle 2019.03.01 Forrás: penzcentrum.hu
Egészségügy: rendkívüli lépésre készül a kormány

Idén júliusban elindul és bő egy év alatt megvalósul az állami egészségügyi rendszer finanszírozásának átalakítása.

Kiterítette versenyképességjavító lapjait a kormány is, vagyis a Pénzügyminisztériumban is elkészült a javaslatcsomag. A hat nagy fejezet egyike az egészségügy, melyben öt javításra szoruló területet azonosított a kormány. Mindezek keretében például azt ígéri a kabinet, hogy idén júliusban elindul és bő egy év alatt megvalósul az állami egészségügyi rendszer finanszírozásának alapvető átalakítása - írta a pénzcentrum.hu.

A 94 oldalas dokumentum 6 területre fókuszál és ezek egyike az egészségügy. Ezen a területen 5 javaslatot fogalmaz meg a tárca:

• Egészségmegőrzés, a prevenció erősítése és a népegészségügy fejlesztése. A tömegsport és az egészséges táplálkozás népszerűsítése, a kötelező/önkéntes szűrési rendszer fejlesztése, az egészségfejlesztési irodák működése tapasztalatainak értékelése. (Megvalósítás kezdete: 2019. január 1.)

• Ellátási formák összhangjának megteremtése, az alapellátás fejlesztése. Az alapellátás “kapuőri" szerepének erősítése, a háziorvosi tevékenység olyan típusú ösztönzése és erősítése, ami tehermentesíti a szakellátást. Támogatni kell a praxisközösségek/csoportpraxisok kialakítását, a kistérségi szintű (a járóbeteg-szolgáltatókkal történő) együttműködést, a praxis szinten korábban nem elérhető szolgáltatások nyújtását, és a távdiagnosztikai, távkonzultációs lehetőségek elérését. (Megvalósítás kezdete: 2019. január 1.)

• A teljesítmény-finanszírozási rendszer felülvizsgálata, valós költségekre épülő állami finanszírozási rendszer kialakítása. Az 1990-es években bevezetett teljesítményfinanszírozási rendszer felülvizsgálata, a megváltozott költségarányok és orvosi technológiák, az egyes beavatkozások költségigényeinek átfogó áttekintése különösen indokolt. Meg kell szüntetni azt a helyzetet, hogy egyes beavatkozások, illetve szakmák finanszírozási színvonala jelentősen eltér egymástól. E finanszírozási anomáliák jelentősen befolyásolják a kórházak gazdálkodási helyzetét is. A költségelemek felülvizsgálatát követően az új finanszírozási rendszerre való áttérés, a valós költségeket figyelembe vevő finanszírozási rendszer jelentős előrelépés lehet a racionális, fenntartható gazdálkodás irányában az egészségügyi intézményekben. Végrehajtás: széles intézményi kör bevonásával átfogó költségfelmérés. A költségvetési többletkiadásokra tekintettel indokolt lehet a lépcsőzetes bevezetés. (Megvalósítás kezdete: 2019. július 1., vége: 2020. szeptember 30.)

• Szükségletekhez igazodó egészségügy, költséghatékony, modern ellátási formák preferálása, egészségügyi szükségletekhez igazodó ellátórendszer. Magyarországon az egészségügyi ellátórendszer középpontjában a kórházak helyezkednek el. A kórházi kezelés azonban a betegek gyógyításának sok esetben nem a leginkább költséghatékony módja. A fejlett országokban számottevően csökkent a magas fenntartási költségekkel járó kórházi ágyak száma, egyre inkább előtérbe kerültek a költségtakarékos ambuláns beavatkozások, illetve a hangsúly is áthelyeződött a megelőzésre, valamint a lakosság egészséges életmódra nevelésére. A modern, költséghatékony ellátási formák (pl.: egynapos ellátások) ellátórendszerben betöltött szerepét növelő, ösztönző finanszírozási rendszer a betegek gyorsabb felgyógyulásához és egy költséghatékonyabb ellátórendszerhez egyaránt hozzájárul. Az egészségi állapot mielőbbi helyreállítását célzó ellátások ösztönzése kiemelt cél. A felszabaduló kapacitások hasznosítása, különös figyelemmel a növekvő krónikus ellátási igényekre, szintén fontos egészségpolitikai cél. (Megvalósítás kezdete: 2019. január 1., vége: 2020. december 31.)

• Minőség az egészségügyben, minőségi indikátorok bevezetése. Közérthető formában olyan, a lakosság számára is hozzáférhető egészségügyi indikátorok kialakítása és rendszeres közzététele szükséges, amelyek alkalmasak az egészségügyi szolgáltatók tevékenységének bemutatására, illetve folyamatos értékelésére. (Megvalósítás kezdete: 2019. július 1., vége: 2019. december 31.)

A Pénzcentrum véleménye a fentiekről - a teljes cikkben olvasható