Megváltoztak a vásárlási szokások, négy százalékkal csökkent az édességpiac.
Ha az volt a törvényalkotók célja a népegészségügyi termékadó – NETA , vagy közkeletű nevén, a chips adó bevezetésével, hogy csökkenjen az édességfogyasztás, akkor sikerrel jártak. A NETA mintegy 70 százalékát az édesiparnak kell fizetnie, és ezt megérezték a vevők is - olvasható a Világgazdaság online oldalán.
Amint a GfK Hungária megállapította, a tavalyi szeptember elsején bevezetett adónem miatt megváltoztak a vásárlási szokások: a háztartások ritkábban, bár egy-egy alkalommal ugyanannyi édességet vásárolnak, mint az adót megelőző időszakban. Az édességek drágulása a diszkontláncok sajátmárkás csokoládéinak kedvezett.
Az adót minden esetben a termék első magyarországi forgalomba hozójának kell befizetnie az államkasszába. És azért sújtja leginkább a magyar gyártókat, mert a világcégek büdzséjében szinte láthatatlan tétel ez az adó, amit akár piacvásárlásra fordított összegnek is tarthatnak, mert ha kiesik egy versenytárs, már meg is térült a pénz.
Piackutatási adatok szerint a tavalyi augusztus eleje és az idei június vége közti időszakban a teljes édességpiacon a mennyiségben mért forgalom 4 százalékkal csökkent. Ezen belül a cukorkák eladása 8 százalékkal esett, ám a trenddel ellentétben a gumicukrokból 9 százalékkal többet adtak el.