• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Egyszerre 30-an hívták az ügyeletet Pest vármegyében

Lapszemle 2024.02.07 Forrás: 24.hu
Egyszerre 30-an hívták az ügyeletet Pest vármegyében

Az első hétvégén Pest vármegyében 935 beteget láttak el az orvosok, a mentőtisztek és az APN-szakemberek.

Február elsején indult az Országos Mentőszolgálat koordinálásában az új ügyeleti rendszer Pest vármegyében. Hétfőn az RTL Híradója számolt be arról, hogy többen is hiába hívták a megyében az 1830-as orvosi ügyeleti számot a hétvégén. Egy szentendrei lakos arról számolt be, hogy, miután szombat reggel elhunyt az apja, több mint fél órán keresztül hiába próbálkozott valakit elérni a mentőszolgálat 1830-as ügyeleti számán, amit azért hívott, mert a halotti bizonyítvány kiállításához az ügyeletes orvos kell. Végül az apja gondosóráján érte el a diszpécsert, aki mentőt hívott, de az ügyeletes orvosra így isöt és fél órát kellett várnia.

A csatorna megkérdezte a mentőszolgálatot az új ügyeleti rendszer első napjainak tapasztalatairól, de nem kaptak választ. Arra a kérdésre, hogy az 1830-as hívásokra mennyi idő alatt kell válaszolni, egy korábbi esetben azt írták: „ritka esetben előfordulhat várakozás.”

A mentőszolgálatot a 24.hu is megkereste az ügyben, amelytől részletesebb tájékoztatást kaptunk, többek között arról, mekkora volt az ügyeleti forgalom.

Az 1830-ra érkező ügyeleti hívások fogadása során nem várható el és nem is szükséges az életmentésben megszokott, másodperceken belüli híváskezelés” – írta válaszában az OMSZ. Hozzátették, a hívót automatikus üzenet tájékoztatja, ha várakoznia kell a kezelők más betegnek történő, folyamatban lévő segítségnyújtása miatt. Felhívják a figyelmet arra, hogy sürgős vagy súlyos esetben azonnal a 112-es számot kell hívni.

A betegforgalom nem volt egyenletes

A mentőszolgálat pontos adatokat is közölt a Pest vármegyei hétvégi ügyeleti forgalommal kapcsolatban. A csütörtöki indulást követő első hétvégén (szombat–vasárnap) Pest vármegyében 935 beteget láttak el az orvosok, a mentőtisztek és az APN-szakemberek (ők az emelt hatáskörű ápolók), közülük 361-en gyermekek, illetve 18 év alatti fiatalok voltak. 19 esetben a telefonos tanácsadás elegendőnek bizonyult, több mint 800 beteget valamely ügyeleti telephelyen részesítettek ellátásban, 105 beteg az otthonában kapta meg a szükséges ügyeleti ellátást.

A Pest vármegyei ügyeletekben az átlagos betegforgalom a teljes ügyeleti időszakra vetítve kettő beteg/óra alatt maradt – derül ki az OMSZ tájékoztatásából. Az ügyeletes orvosokat a két nap alatt 22 esetben küldték ki címekre halottvizsgálat elvégzése és a kapcsolódó ügyintézés céljából.

Azt is írják, hogy a hétvégi betegforgalom nem volt egyenletes: egyes órákban az 1830-ra érkező telefonhívások és az ambulanciákra érkező betegek száma is többszöröse volt az átlagosnak, és előfordult olyan időszak is, amikor egyszerre 30-an hívták tanácsért a központi ügyeleti telefonszámot, ahol az egy páciensre számított beszélgetési idő – a kikérdezéssel és tanácsadással együtt – átlagosan 6 perc volt.

További részletek a cikkben.

Legolvasottabb cikkeink