• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Etikai ügyek: a panaszok fő oka a rossz kommunikáció

Lapszemle 2022.06.03 Forrás: teol.hu
Etikai ügyek: a panaszok fő oka a rossz kommunikáció

Védjük a hivatásuknak megfelelő magatartást tanúsító orvosokat, elmarasztjuk azokat, akik a szakma erkölcsi szabályait, orvosi esküjüket megszegik.

A kórházi munka melletti kamarai tevékenységért, a Tolna Megyei Orvosi Kamara Etikai Bizottságában végzett munkáért kapott kitüntetést dr. Cseh Judit, a Balassa János Kórház főorvosa. Ebből az alkolmból kérdezte őt a teol.hu.

- Védjük a hivatásuknak megfelelő magatartást tanúsító orvosokat, elmarasztjuk azokat, akik a szakma erkölcsi szabályait, orvosi esküjüket megszegik. Ennek során a helytelen viselkedés, magatartás, illetve a kisebb szakmai hibák miatt érkezett panaszokat kell elbírálnunk. Ebbe tartoznak az orvos és a beteg, illetve az orvos és az egészségügyi dolgozó közötti helytelen viselkedést kifogásoló bejelentések. Szerencsére a megyében az utóbbiak ritkák. A legtöbb panasz oka a helytelen kommunikáció. Az orvosnak nem mindig van elég ideje, energiája pl. egy nehéz ügyelet során, után a betegnek megfelelően elmagyarázni, hogy mit, miért tesz, a betegnek mit kellene tennie, vagy a beteg nincs olyan állapotban, hogy meg tudja azt érteni. Ezeket a nézeteltéréseket legtöbbször sikerül tisztázni, de előfordul, hogy a panaszoltat figyelmeztetni kell. Komolyabb és nem etikai, hanem szakmai hibákat pedig a népegészségügyi hatóság vizsgálja ki. 

A betegek vagy az orvosok panaszai gyakoribbak? 

– Évente tíznél kevesebb esetben fordulnak hozzánk, s szinte minden alkalommal betegek vagy hozzátartozóik. 

Milyen a kórházi esetek miatti, illetve a háziorvosokkal kapcsolatos panaszok aránya? 

– Általában nincs nagy különbség a két terület között. 

Segít a döntésben, hogy ön nagy gyakorlattal rendelkező orvos? 

– Talán annyiban, hogy nemcsak az átlagember szemszögéből vizsgálhatom az esetet, hanem ismerem a gyógyítók helyzetét is.

S nem részrehajló? Hallani, hogy az orvos védi az orvost. 

– Vigyázok, hogy ne legyek az, mindig mind a két fél szemével próbálom nézni a helyzetet. Egyébként nem én hozom a döntést, hanem a felek meghallgatását követően, zárt tárgyaláson egy bizottság dönt, amelyben jogász is van. 

 További részletek a cikkben