• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Evés közben jön meg az étvágy a digitális fejlesztésekre is

Lapszemle 2021.04.01 Forrás: digitalhungary.hu
Evés közben jön meg az étvágy a digitális fejlesztésekre is

Csató Gábor: minden fejlesztésnél ügyelünk arra, hogy az majd a járvány lecsengésével, más területen is használható legyen.

Egy mentős sosem unatkozik, de a járvány miatt különösen turbulens évet tudhat maga mögött a 8500 dolgozóval működő Országos Mentőszolgálat és főigazgatója, dr. Csató Gábor. A baleseteket előre jelző, jövőbe látó algoritmusok, az egészséges életösztön fontossága és a társadalmi érzékenyítés mellett a meg nem evett pizzák is szóba kerültek a digitalhungary.hu által készített interjúban. 

Biztosan jó pár informatikus dolgozik már a mentőszolgálatnál a sok fejlesztés és a rendszerek üzemeltetése miatt.

Egyelőre nagyon kevesen oldják meg a feladatokat, de várjuk az érdeklődőket. Viszont a sok erőfeszítés miatt, amit az utóbbi években a kommunikációba helyezünk, úgy látjuk, egyre nagyobb a társadalmi érzékenység irányunkba: sok cég és civil ajánlotta és ajánlja fel a segítségét. Egy éve, az első hullámban egy fiatal informatikus startup csapat napok alatt ingyenesen lefejlesztett nekünk egy alkalmazást, amelyben egy dashboardon valós időben láthattuk a raktárkészleteket a védőeszközeinkből: maszkokból, kesztyűkből, védőruhákból és arcpajzsokból. A rendszerben nem csak az látszik, hogy hol, mennyi védőeszköz van éppen készleten, hanem előrejelzéseket, predikciókat is készít, mutatja a trendeket. Mivel a járvány kitörésekor az egész világon hiány volt ezekből az eszközökből, fontos volt, hogy jól gazdálkodjunk, ha kell, átcsoportosítsunk országon belül. Ez sikerült is, a legrosszabb esetben is épp csak addig a szintig jutottunk, amikor már majdnem kifogytunk valamiből – és akkor érkezett a következő szállítmány. Így tudtuk elérni, hogy minimális számban fertőződtek meg a mentődolgozók, annak ellenére, hogy most már több mint 100 ezer kórházba szállított betegnél és 1 millió mintavételnél tartunk, ahol mind potenciális esély volt a megfertőződésre.

Hány mentős kapta el a koronavírust?

Változó adat, jelenleg összesen mintegy 60 COVID-pozitív bajtársunk van a 8500-ból. Figyelembe véve azt is, hogy munkaidőn kívül, máshonnan is elkaphatták a vírust, ez extrém elenyésző szám a rengeteg kontaktushoz képest.

Mi lesz a most gyorsan lefejlesztett és bevetett digitális megoldásokkal később?

A digitális fejlesztések jellemzően „evés közben jön meg az étvágy” típusúak: amikor elkészülünk egy fejlesztéssel, kinyílik előttünk a világ, és látjuk, mi mindenre lehetne még használni. Ez a fajta előremutató gondolkodás egyébként sokat segített nekünk az utóbbi hónapokban kitekinteni a járványbuborékból és a jövőre koncentrálni. Most is minden fejlesztésnél ügyelünk arra, hogy az majd a járvány lecsengésével, más területen is használható legyen. A tesztigényeket kezelő logisztikai algoritmus kiváló megoldás a saját eszközök országon belüli mozgatására, vagy annak megszervezésére, hogy a nem sürgős eseteknél – amilyen például egy normál betegszállítás kontrollra vagy szakrendelésre – milyen sorrendben vegyék fel a betegeket, míg az sms-szolgálatás bármilyen más kiértesítésre is használható. Az üzleti intelligencia alkalmazás is jól használható a vezetői szintű döntéshozatal folyamán. Ennek jelentős hozzáadott értéke, hogy az operatív törzsben, amelynek tagja vagyok, rendszeresen mutatok be belőle releváns adatokat. Sőt, a mi üzleti intelligencia szerverparkunkon jelentjük meg a vakcina mennyiségek allokációját is: megmutatjuk, mennyi vakcina van az országban, helyszínenként, mennyi van fagyasztva, mennyi van felolvasztva, hány ember vár oltásra. Ezek a rendszerek már felálltak, csak adattal kell táplálni őket, amikből az algoritmusok le tudják vonni a következtetéseket, így támogatva a járványügyi döntéseket.

Mikor lesz például OMSZ-Google együttműködés?

Voltak egyeztetések a Google-lal, itt a legérdekesebb a Waze útvonaltervező volna a számunkra. A közös gondolkodás a techvállalattal a járvány miatt elakadt, de ezek az ötletek leporolhatók. Biztos vagyok benne, hogy nagyon izgalmas dolgokat tudnánk együtt létrehozni. Balesetmegelőzési szempontból hasznos lenne például az, hogy a Waze megjelenítse a térképen, ha valahonnan jön egy mentőautó, mert sokan telefonálnak vezetés közben vagy hangosan hallgatják a rádiót, így nem hallják a szirénát.

Ez valóban egy nagyon hasznos plusz szolgáltatás volna a Waze-ben, én támogatom. Más tech cégekkel is folynak esetleg egyeztetések más fronton?

Van egy nagyon érdekes mesterséges intelligencia (MI)-alapú fejlesztésünk, amit társadalmi felelősségvállalás keretében ingyenesen ajánlott fel egy vállalat az OMSZ-nak. Ennek lényege a predikció: meg tudják mondani, hogy egy adott területen milyen, mentést is igénylő balesetek mekkora valószínűséggel következnek be a jövőben. Kevés olyan dolog van, ami önmagában növeli a balesetek valószínűségét – egyik ilyen az ónos eső, amikor borítékolhatóan megnő a csípőtáji töröttek száma. Azonban jobban látunk előre, ha összeadjuk több apró esemény lehetséges hatását.

...

Vannak folyamatban fejlesztések az appban jelenleg is?

Igen, és bár lassabb ütemben haladnak, mint korábban, folyamatosan foglalkozunk vele. Csehországban már elindult pilot verzióban egy olyan okostelefonos szolgáltatás, aminek segítségével a mobil kameráján keresztül tudják instruálni a mentők a hívó felet például egy közúti baleset helyszínén vagy akár egy otthoni baleset során. Ehhez az kell, hogy aki hív, hozzáférést adjon a kamerájához, így videón keresztül segítünk a betegvizsgálatban, akár az újraélesztésben is, amíg kiérnek a mentők. Ennek egy következő lépése, hogy ez a kép a helyszínre tartó mentőegység tabletjén is megjelenjen, hogy ezzel is időt nyerve fel tudjanak készülni a mentésre. Technikailag ez úgy néz majd ki, hogy engedélyezni kell a push üzeneteket az ÉletMentő alkalmazásnak, és mivel látjuk a töltöttségi szintet és az adatkapcsolat minőségét, ha ez alacsony vagy nem jó az internet, akkor kikapcsoljuk a videót és csak a hangkapcsolat marad. Ha nincs letöltve az app, akkor sms-ben kapott linken is el lehet indítani a videókapcsolatot. Az alkalmazásban egyébként chatbot is működik, amelynek tartalmát az aktualitásokhoz igazítjuk, ezekben a napokban például a húsvéti veszélyek elkerülésére is kaphatnak hasznos tanácsokat a felhasználók.

Többször említetted, hogy "hungarikum" az országos hatáskörű mentőszolgálat - milyen előnyei, esetleg hátrányai mutatkoztak meg ennek a mostani időszakban a tesztigények szervezése és az életmentés szempontjából?

Olyan tényleg nincs máshol a világon, hogy egy állami fenntartású mentőszolgálat az egész országot egységesen fedi le. Ennek oka, hogy nagyon korán kezdték a mentést Magyarországon, már 1887-ben, Európában a másodikként szerveződtek itthon városonként önkéntes mentőegyesületek. Ezeket 1948-ban egy rendelettel egyetlen, egységes országos mentőszolgálattá formálták, tehát az idén 73 éves az OMSZ. Az idő bebizonyította, hogy az egységes szemlélet és irányítás növeli a betegbiztonságot. Nagy előnye, ahogy most is tapasztalhatjuk, hogy szükség esetén akár az ország másik pontjáról is át tudunk csoportosítani egységeket és felszerelést is. A járvány alatt különösen jó az egységes irányítás, mert a működésünket is az szavatolta, hogy minél védettebb, egységes környezetben dolgozzanak a mentősök.

...

Mi a siker mércéje egy olyan munkában, ahol, ha a maximumot nyújtod, az a minimálisan elvárt szint?

Az a minimum, hogy a leggyorsabb, legjobb szolgálatatást nyújtsuk a betegeknek. Ez az úgynevezett „core business”-ünk – minden, ami ezen felül van, az olyan többlet, olyan pici fűszer, amitől az ember még jobban érzi magát, még jobban motivált és inspirált lesz. Például, ilyen a Highlights of Hungary díj is, amit idén februárban kaptunk közönségszavazás alapján. Külön elismerés volt, hogy az egészségügyi szakmán kívül is észrevették a társadalmi kommunikációs-edukációs törekvéseinket, a díjra Takács Ákos, a marketingszakma egyik guruja jelölte az OMSZ-ot. Büszkék vagyunk a korábbi Internet Hungary díjunkra is, amit a mentős kisfilmekért kaptunk, de különösen egy elsőre meglepő elismerésre, a Családbarát munkahely díjra is, amit már négy éve folyamatosan megkapunk. Sok ilyen apró, de fontos részlet van, amitől jobb élhetőbb és trendibb az OMSZ bajtársi közösségéhez tartozni.