Továbbra is ugyanazért dolgozom, mint orvosként tettem: hogy sok-sok betegnek tudjak, tudjunk segíteni.
Fiatal és lendületes vezető, az új technológiák bevezetésével nagy fordulatot hozott a Mentők életébe. Három éve a 8000 embert foglalkoztató, legnagyobb egészségügyi szolgáltató, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója. Ez idő alatt sok milliárd forintnyi fejlesztés indult el a szervezetnél, a fejlődés pedig folyamatos. Az idei év mentőautó beszerzésének első autója, melyet az ország egyik legtávolabbi pontján, Kisvárdán adtak át, nemrég gördült le a futószalagról. Az átadó ünnepségen beszélgetett Dr. Csató Gáborral a dr.info.hu.
- Megváltozott az élete 2017 januárja óta?
- A főigazgatói kinevezéssel új izgalmak jöttek a mindennapokba. Annyi impulzus és annyi kihívás ér, hogy már nem marad szabad vegyértékem a betegellátásra, arra, ahonnan érkeztem. De az ország legnagyobb egészségügyi ellátó intézménye vezetőjeként most az a legfontosabb feladatom, hogy a Bajtársaimmal sok-sok betegen tudjunk segíteni, a korszerűsödő gép- és eszközparknak és az egyre bővülő digitális fejlesztéseinknek köszönhetően. Ennek vagyunk most részesei itt Kisvárdán is: az új, átadott mentőautó a múlt héten elsőként gördült le azon 160 autó közül, melyek az elkövetkező hónapokban állnak szolgálatba az ország mentőállomásain. Továbbra is ugyanazért dolgozom, mint orvosként tettem: hogy sok-sok betegnek tudjak, tudjunk segíteni.
- Ön abba a generációba tartozik, aki már a digitális technológia korában szocializálódott. Az elmúlt három év azt mutatja, hogy eredményesen használják a közösségi médiát, az internet adta lehetőségeket, mellyel könnyebben lehet a lakosságot tanítani, elérni. Az idősebb kollégái mennyire tudják ezt a fejlődést követni, ami a szervezetüknél az elmúlt időszakban elindult? Én magam egy internet bevándorlónak tartom, és sokszor érzem a hiányosságaimat a fiatalabb generációval szemben.
- Én pedig magamat az Országos Mentőszolgálat első digitális bennszülött főigazgatójának tartom, hiszen valóban beleszülettem a digitális világba. Nyilván, a digitális szocializációm miatt talán más aspektusból tudom bemutatni idősebb Bajtársaimnak az előnyöket, és látom, hogy olyan felhasználói élményt tudunk nyújtani, amivel a mindennapi munkájuk is könnyebbé válik. Elkezdtük használni az üzleti intelligenciát, a kinyert adatok a területen dolgozóknak is megmutatják az adott terület vagy az ott dolgozók teljesítményét. A vezetők döntéseikben felhasználják a megismert tendenciákat. Az így összegyűjtött adatbázisnak köszönhetően már két évvel ezelőtt elkezdtük használni az üzleti intelligenciát, a kinyert adatok a területen dolgozóknak is megmutatják az adott terület vagy az ott dolgozók teljesítményét. A vezetők döntéseikben használják fel a megismert tendenciákat. Az így összegyűjtött adatbázisnak köszönhetően már két évvel ezelőtt elkezdtük használni a mesterséges intelligenciát, amely tovább segít abban, hogy még hatékonyabbak legyünk és még több életet tudjunk megmenteni. Ez a folyamat már a digitális mentésirányítás felé mutat. Hívhatjuk ezt a jövőben okos mentőautónak is, hiszen a felhasznált rendszer magába foglalhatja a beteg paramétereit, az autó menettulajdonságait és szervizigényét is. Az adatokat összegyűjtve, elemzéseket végezhetünk, racionalizálhatunk, számokkal alátámasztott vezetői döntéseket hozhatunk. Ez a rendszer szintjén ma még a jövő, de egy-két év múlva már napi szinten fogjuk használni.
Elindultunk a digitális úton, elkezdtük használni ezeket az elemeket, és napról-napra jobb szoftvereket fejlesztünk. A rendelkezésünkre álló szoftver abban támogatja a mentésirányítót, hogy hová milyen mentőautót küldjön, de teljessé akkor válik majd, ha például az okos oxigénpalackok jelzik, hogy kifogyóban vannak, vagy a gépjárműosztályra automatikus jelzés érkezik, hogy egy adott mentőautónál szervizelési feladatok várhatóak. Ettől kezdve a felmerülő igényeket látva a mentés tervezhetőbbé válik.
- Az üzleti intelligencia használata racionalizáció vagy mentést segítő?
- Jelenleg az üzleti intelligenciát operatív területen alkalmazzuk, aminek egy része logisztika, de legfőképpen teljesítménymérésre használjuk. A kiérkezési adatainkon keresztül a helyszínen töltött időre, a betegségcsoportokra, a felhasznált eszközökre rálátva, az orvos szakmai következtetéseinek levonásán át, ezek az adatok mind-mind komoly mentésszakmai információkat jelentenek számunkra.
A teljes interjú itt olvasható