• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Fantomok, szimulátorok az orvosképzés szolgálatában

Lapszemle 2019.03.11 Forrás: mon.hu
Fantomok, szimulátorok az orvosképzés szolgálatában

Ki szeretne az első lenni egy olyan orvos kezében, aki még egyetlen öltést sem tett be soha?

Injekció beadása, intubálás, újraélesztés, egyszerű nőgyógyászati vizsgálat, terhesvizsgálat, prosztata vizsgálat, vagy a bonyolultabb eljárások, mint a bélcsatorna tükrözése, erek katéterezése, térdízület tükrözése, laparoszkópos sebészeti beavatkozás,végtelen a példák sora. Ha ez nincs megfelelő készséggel párosítva, amit komoly munkával kell lépésről lépésre ki gyakorolni, sajnos a beteg láthatja kárát - írta a mon.hu.

– A tanszékünkön alapvetően szimulációs oktatás zajlik. A diplomaszerzéshez kötött képzési kimeneti követelményekben jól azonosíthatóan vannak olyan kompetenciaalapú készségek és képességek, amelyek közül soknak elsajátítását adott gyakorlatokkal lehet biztosítani. Ám feszültség tapasztalható az orvosokkal szembeni magas elvárások és e szükséges készségek elsajátításának lehetőségei között: az oktatási program kialakításakor, fejlesztésekor és működése alatt szem előtt kell tartanunk a technikai-technológiai lehetőségeket, a jog és az etika kérdéseit is, de mindenek felett a betegbiztonságot – foglalta össze Prof. Dr. Németh Norbert, a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Kar Sebészeti Intézet Sebészeti Műtéttani Tanszék vezetője, aki egyben az Interaktív Orvosi Gyakorlati Központ vezetője és az ÁOK oktatási dékánhelyettese.

A professzor elmondta, a szimulációs oktatás nem új keletű dolog, az orvosképzésben évszázadok óta jelen vannak a gyökerei: már az ókori Indiában alkalmaztak különböző állati vagy növényi eredetű modelleket, amelyeken például a varrattechnikákat gyakorolták. A tanulás ma is hasonlóan zajlik: a hallgatók modelleken és biopreparátumokon gyakorolnak, de manapság olyan technikai fejlettségi szintre értünk, hogy elfogadható minőségű és magas hűségű szimulátorok is rendelkezésre állnak.

– Ma az alapoktatásban modellek, biopreparátumok segítik a hallgatókat. Időközben a többi diszciplínában, mint például a belgyógyászatban, sürgősségi ellátásban, neurológiában, gyermekgyógyászatban is egyre élesebbé vált a már említett feszülés: valahogy meg kell tanulni mindent, de a kockázatok miatt ezt nem lehet a betegeken. Ezt a rést tölti ki itt is a szimulációs oktatás. Ezért alakultak meg hazánkban a szimulációs központok, először Budapesten, majd Debrecenben, később Szegeden és Pécsen.

– Debrecenben az Interaktív Orvosi Gyakorlati Központ 2012-ben nyitotta meg kapuit, részben a kari forrásból részben pályázatokból kezdte meg működését. A projekt szakmai vezető Panyi György professzor, a központ vezetője Balatoni Ildikó volt. Én 2016-ban kaphattam megbízást a központ vezetésére. A készségfejlesztés „másik lába” a több mint hat évtizedes múltra visszatekintő Sebészeti Műtéttani Tanszék, amely az elmúlt 30 év során találta meg komoly helyét az oktatásban, köszönhetően Furka István és Mikó Irén professzorok meghatározó tevékenységének. A 80-as évek közepétől egyre nagyobb mértékű gyakorlati oktatás valósult itt meg, ezekre az alapokra támaszkodhatunk most mi is, és határoztuk meg a skill labor fejlesztési pályázat irányvonalait – foglalta össze a tanszékvezető. Az utóbbiról részletek a teljes cikkben

Legolvasottabb cikkeink